دانستنی های فنی و کاربردی

دلیل تورم باتری موبایل و روش رفع آن

دلیل تورم باتری موبایل و روش رفع آن

شاید شما هم به آن دسته از افرادی تعلق دارید که با تورم باتری موبایل رو به رو شده اید. این صحنه ای عجیب و در عین حال جالب است. اما آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده اید که اصلی ترین دلیل تورم باتری موبایل چیست؟ آیا تورم باتری موبایل می تواند خطر آفرین باشد؟ آیا روشی برای رفع آن وجود دارد؟ دکتر باتری سعی دارد در این مطلب به بیان پاسخ هایی قانع کننده برای پرسش های ذکر شده پرداخته و به ابهامات شکل گرفته در ذهن شما و امثال شما پایان دهد.

همان گونه که می دانید کلیه وسایل الکترونیکی که قابل حمل بوده و می توان آن ها را بدون اتصال مستقیم به منبع برق مورد استفاده قرار داد، به منظور انجام عملکرد از باتری استفاده می کنند. از جمله مهم ترین این ابزارها می توان به تلفن های همراه، تبلت ها، لپتاپ ها و… اشاره نمود. همان طور که در جریان هستید، باتری استفاده شده در ساختار وسایل مذکور از نوع قابل شارژ می باشد.

 

دلیل تورم باتری موبایل و روش رفع آن

 

بهترین باتری موبایل

 

بهترین نوع باتری که امروزه استفاده از آن در ساختار گجت های گوناگون رواج بسیاری یافته است، باتری قابل شارژ لیتیوم یونی می باشد. البته این بدان معنا نیست که این دسته از باتری ها عاری از مشکل بوده و هرگز خراب نمی شوند. تورم باتری موبایل یکی از مهم ترین مشکلاتی است که زندگی این باتری ها را تهدید می کند. این مسئله که کاملا رایج است، موجب ایجاد ورم چشمگیر در باتری موبایل شده و شکل ظاهری آن را به طور قابل توجهی تغییر می دهد. اگر در چنین شرایطی به باتری موبایل نگاه کنید، احساس می کنید که باتری در حال منفجر شدن است!

تورم باتری دارای شدت های مختلفی بوده و گاهی ممکن است جز با دقت فراوان مشخص نباشد. این در حالی است که در برخی موارد تورم باتری موبایل به حدی شدت دارد که قاب پشت تلفن همراه با یک برآمدگی قابل مشاهده رو به رو شده و یا حتی از بدنه جدا گردد.

علت اصلی تورم باتری موبایل

 

دلایل گوناگونی وجود دارند که ممکن است موجب تورم باتری موبایل گردند. بنابراین نمی توان یک عامل را به عنوان علت اصلی رخداد این مشکل معرفی کرد. گاهی اصلی ترین دلیل ایجاد ورم در باتری وجود مشکلاتی در حین طراحی و تولید آن می باشد. گاهی هم تمام شدن عمر مفید باتری موبایل اصلی ترین علت بروز تورم در ساختار آن است. این در حالی است که کاربران را نیز می توان به عنوان یکی از مقصران اصلی در این زمینه معرفی نمود. همین که شارژرهای غیر اصل و غیر اورجینال را مورد استفاده قرار می دهید و یا تلفن همراه متصل به منبع شارژ را تا ساعت ها پس از تکمیل ظرفیت آن به حال خود رها می کنید، نقشی اساسی در این زمینه ایفا نموده اید!

هنگامی که باتری موبایل به طور کامل شارژ می شود، مدارهای محافظتی تعبیه شده در ساختار آن از ورود ولتاژ و جریان اضافی به آن جلوگیری می نمایند. اما در صورتی که این اشتباه را به طور مکرر تکرار کنید، مدارهای محافظتی مذکور به مرور ضعیف و ضعیف تر شده و در نتیجه از انجام وظایف خود ناتوان می مانند. این کار باعث ورود جریان و ولتاژ اضافی به باتری شده و تورم آن را به دنبال خواهد داشت. بنابراین همواره تلفن همراه خود را پس از رسیدن به میزان شارژ مورد نظر از منبع شارژ جدا نمایید.

 

دلیل تورم باتری موبایل و روش رفع آن

روش رفع تورم باتری موبایل؛ باتری را در زیر زمین دفن کنید!

 

پیش از هر چیزی به شما توصیه می کنیم که در صورت مواجه شدن با چنین مشکلی نکات ایمنی را به طور کامل رعایت نمایید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که باتری موبایل متورم همچون یک بمب کوچک است که در صورت ناآگاهی شما می تواند منفجر شده و خسارات جبران ناپذیری را برای شما به دنبال داشته باشد. بنابراین همواره در رعایت کردن جانب احتیاط کوشا باشید.

از به شارژ زدن باتری متورم بپرهیزید و آن را در معرض سرما یا گرمای مستقیم قرار ندهید. بهتر است تا حد امکان باتری را از تلفن همراه جدا کرده و در مکانی غیر قابل دسترسی نظیر زیر زمین دفن کنید! چرا که هیچ راه دیگری برای درمان تورم باتری موبایل وجود ندارد!

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *