دانستنی های فنی و کاربردی

با باتری خورشیدی موبایل بیشتر آشنا شوید!

با باتری خورشیدی موبایل بیشتر آشنا شوید!

آشنایی با باتری خورشیدی موبایل

 

شاید اولین بار است که نام باتری خورشیدی موبایل به گوشتان می خورد. شاید هم بارها و بارها نام آن را شنیده اید اما اطلاعات چندان کافی از آن ندارید. جالب است بدانید که این دسته از باتری ها نور خورشید را دریافت نموده و پس از تبدیل آن به انرژی برق، در اختیار تلفن همراه مورد نظر قرار می دهند تا به منظور انجام کارایی مورد استفاده قرار دهد. این کار موجب تامین کم هزینه انرژی برق شده و امکان استفاده بهینه از خورشید را فراهم می سازد.

تولید ارزان انرژی، سهولت در ذخیره سازی و نیز نگهداری کم هزینه در کنار مصارف خانگی و صنعتی این دسته از باتری ها را به یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین فناوری های موجود در میان تلفن های همراه امروزی تبدیل کرده است. باتری خورشیدی موبایل که آن را تحت عنوان شارژر خورشیدی نیز نامگذاری می کنند، به منظور تامین شارژ مورد نیاز تلفن های همراه مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله بسیار سبک بوده و به سادگی می توانید هر جا که می روید، آن را با خود ببرید! ارزان بودن باتری خورشیدی موبایل یکی دیگر از مزایای مهم آن است.

 

با باتری خورشیدی موبایل بیشتر آشنا شوید!

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که اساس کار باتری خورشیدی موبایل چیست؟

 

جالب و در عین حال لازم است بدانید که تابش نور خورشید به سلول های خورشیدی موجب به دام افتادن فوتون ها در سلول هایی خاص می شود. انرژی ای که این فوتون ها دارند، باعث تحریک الکترون ها شده که حرکت آن ها زمینه ساز تولید جریان برق می شود. اکنون وقت آن رسیده است که جریان برق تولیدی کنترل و مدیریت گردد. مدارهای الکترونیکی دارای چیپ های کنترلر یک از مهم ترین ملزوماتی است که طراحی آن برای انجام این کار ضروری به نظر می رسد. همچنین جریان برق را با استفاده از باتری نیز ذخیره سازی می کنند.

شارژر خورشیدی یا به عبارت دیگر شارژر سولار متشکل از پنلی سرشار از سلول های خورشیدی می باشد. جریان ساخته شده به وسیله سلول های خورشیدی توسط مدارهای الکتریکی به باتری ارسال شده و بدین ترتیب موجب شارژ شدن آن می گردد. در واقع این شارژر همچون یک پاوربانک عمل می کند که انرژی مورد نیاز خود را از خورشید تامین می نماید.

 

آشنایی با مشخصات فنی باتری خورشیدی موبایل

 

یکی از مهم ترین ویژگی های باتری خورشیدی موبایل ظرفیت آن است. در صورتی که تلفن همراه شما دارای ظرفیتی 2000 میلی آمپر ساعتی می باشد، با به کارگیری باتری خورشیدی موبایل 4000 میلی آمپر ساعتی می توانید تلفن همراه خود را دو مرتبه به طور صد درصد شارژ نمایید.

یکی دیگر از مشخصه های این دسته از باتری ها نوع باتری می باشد. جالب است بدانید که باتری های خورشیدی موبایل در دو نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری موجود می باشند.

تعداد پورت ها نیز از دیگر ویژگی های مهم باتری های خورشیدی می باشد. لازم به ذکر است که باتری های خورشیدی موبایل دارای دو نوع پورت 1 و 2/1 آمپری هستند. تعداد دفعات شارژ شدن باتری نیز از حائز اهمیت ترین خصوصیات باتری محسوب می شود.

جالب است بدانید که باتری های خورشیدی موجود در بازار علاوه بر خورشید می توانند انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق شهری و پورت یو اس بی نیز به دست آورند. چنین باتری هایی عمدتا در روزهای بارانی و ابری که خبری از حضور خورشید در آسمان نیست، به کار می آیند.

یک باتری خورشیدی ایده آل می تواند ضمن شارژ کردن خود باتری موبایل شما را نیز به طور همزمان شارژ نماید. اگر چه این ویژگی یک ویژگی مثبت برای شارژرهای خورشیدی به حساب می آید، اما اکیدا توصیه می گردد که این قابلیت مورد استفاده قرار نگیرد. چرا که با این کار آسیب های جبران ناپذیری به باتری و شارژر خورشیدی وارد می گردد.

 

باتری خورشیدی موبایل

جالب است بدانید که…

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که باتری خورشیدی امکان شارژ شدن توسط نور لامپ را نیز دارا می باشد. این کار اگر چه به نسبت شارژ شدن توسط خورشید زمان بیشتری را می طلبد، اما یک ویژگی شگفت انگیز برای این دسته از باتری ها محسوب می شود.

شارژرهای خورشیدی در محیط های بسته و نیز روزهای بارانی و ابری نمی توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. بنابراین از آن ها انتظار معجزه نداشته باشید! به یاد داشته باشید که هیچ گاه باتری خورشیدی موبایل را پشت شیشه و یا داخل ماشین نگذارید. چرا که با این کار زمینه داغ شدن بیش از حد باتری خورشیدی موبایل در حال شارژ را فراهم می کنید. همواره سعی کنید این دسته از باتری ها را در مکانی که امکان رد و بدل هوا در آن وجود دارد، نگهداری کنید.

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *