دانستنی های فنی و کاربردی

تحول آینده در دستان باتری موبایل

تحول آینده در دستان باتری موبایل

تحول آینده در دستان باتری موبایل

 

نسل آینده باتری موبایل ؛ بی شک یک دهه فرصتی بسیار مناسب برای خلق تغییری بزرگ می باشد. همان گونه که در جریان هستید، در سال 2010 و پیش از آن باتری ها را غالبا به منظور تامین باتری موبایل و لپتاپ مورد استفاده قرار می دادند. اما امروزه چنین نیست، چرا که باتری ها در طی یک دهه به موفقیت هایی بزرگ دست یافتند و هم اکنون قادرند انرژی یک خودرو و یا یک خانه را تامین نمایند. باتری موبایل نیز در طی این ده سال تغییرات بزرگی را به چشم دیده و به یکی از کاربردی ترین ابزارهای مورد استفاده در ساختار تلفن های همراه تبدیل شد.

پیشرفت های صورت گرفته در تولید باتری های لیتیوم یونی شرایطی را فراهم ساخت که برای نخستین بار درطول تاریخ خودروهای الکتریکی به گزینه ای بسیار مناسب از لحاظ هزینه و عملکرد برای کاربران تبدیل شوند.

تاریخچه تکنولوژی باتری ها به بیش از 200 سال پیش باز می گردد. اگر چه در آن زمان باتری ها پیچیدگی چندانی نداشته و متنوع نبودند، اما به مرور زمان بر انواع آن ها افزوده شده و به جایگاه کنونی دست یافتند.

در سال 1970 نخستین باتری های لیتیوم یونی طراحی، تولید و معرفی شده و به وسیله شرکت سونی به منظور استفاده در دوربین های فیلم برداری به کار گرفته شدند. امروزه باتری موبایل لیتیوم یونی یکی از پر کاربردترین انواع باتری موبایل است که در اکثر تلفن های همراه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین باتری ها را در مواردی نظیر تجهیزات پزشکی، ماهواره ها و… به کار می برند.

 

تحول آینده در دستان باتری موبایل

چشم انداز ساخت نسل آینده باتری موبایل

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که دانشمندان پس از تلاش های فراوان موفق به ساخت باتری های پر قدرتی شدند که قادرند انرژی الکتریکی را با استفاده از فناوری لیتیوم- هوا تامین نمایند. باتری های لیتیوم- هوا جایگزین های مناسبی برای باتری های لیتیوم یونی هستند. باتری های مذکور به منظور تامین انرژی بسیار بالای خودروها و دیگر لوازم برقی ای که انرژی چشمگیری نیاز دارند، آن هم در حالت آزمایشگاهی تولید شده اند.

دانشمندان پس از ساخت نمونه آزمایشگاهی باتری لیتیوم- هوا متوجه شدند که قدرت ذخیره و بازیابی انرژی در این دسته از باتری ها به 93 درصد رسیده است که رقمی بسیار قابل توجه به نظر می رسد. گفتنی است که باتری های لیتیوم- هوا قابلیت 2000 بار شارژ و دشارژ را دارا می باشند.

 

قیمت ارزان نسل آینده باتری تلفن همراه

 

جالب است بدانید که نظریه های جدید حاکی از آن است که استفاده از عنصری به نام پتاسیم برای باتری های لیتیوم یونی می تواند جایگزینی مناسب بوده و در مقایسه با سایر باتری ها ارزان قیمت تر و به صرفه تر باشد. تا چندین سال پیش مردم نمی دانستند که پتاسیم می تواند در کنارگرافیت ترکیبی بی نظیر را در ساخت باتری موبایل ایجاد نماید. البته لازم به ذکر است که شیمی دانان پس از گذشت مدت زمانی طولانی همچنان بر روی سلول های متشکل از گرافیت و پتاسیم تحقیق می کنند.

چنان چه آزمایشات انجام شده در این زمینه به موفقیت منجر شوند، باتری موبایل با قابلیت های بی نظیری رو به رو خواهد شد. علت این امر این است که پتاسیم در مقایسه با لیتیوم 880 برابر بیشتر در دسترس است. علاوه بر این طول عمر این نوع باتری موبایل بالا و قیمت آن ها نیز به طور قابل توجهی پایین است.

لازم به ذکر است که این موضوع مهم به راحتی قابل محقق شدن نیست. چرا که اتم های موجود در پتاسیم در مقایسه با اتم های موجود در لیتیوم اندازه بزرگتری دارند. به همین دلیل ترکیب پتاسیم با گرافیت و ایجاد یک سلول جدید بسیار دشوار است. همین امر موجب شده است که محققان به ساخت نوعی کربن دیگر با پتاسیم روی بیاورند.

 

قدرت خروجی تکنولوژی های جدید باتری موبایل

 

امکان دارد که قدرت خروجی تکنولوژی های جدید باتری موبایل به اندازه باتری های لیتیومی نباشد. اما به وضوح می توان گفت که این نوع باتری موبایل چرخه عمر طولانی تری داشته و از همین رو طول عمر بیشتری دارند. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های این دسته از باتری ها هزینه ساخت کمتر آن ها خواهد بود. این باتری ها می توانند آینده باتری موبایل را به طرز شگفت آوری تحت تاثیر قرار داده و زمینه جلب رضایت و توجه کاربران را مهیا سازند.

 

تحول آینده در دستان باتری موبایل

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *