دانستنی های فنی و کاربردی

آشنایی با انواع باتری موبایل

آشنایی با انواع باتری موبایل

آشنایی با انواع باتری موبایل

 

همان گونه که می دانید امروزه باتری موبایل، لپتاپ، وسایل الکتریکی و… در انواع گوناگونی تولید و عرضه شده و آن چه تعیین کننده مقدار ظرفیت ذخیره سازی آن ها است، کیفیت باتری می باشد. بنابراین می توان گفت این کیفیت باتری موبایل است که تعیین می کند دستگاه چند وقت یک بار شارژ شود.

بسیاری از باتری هایی که ظرفیت ذخیره سازی قابل توجه تری دارند، محدودیت های بزرگی را برای کاربران ایجاد می کنند. برای مثال این دسته از باتری ها غالبا بزرگ و سنگین بوده و باعث می شوند تلفن همراه گزینه مناسبی برای استفاده نباشد. همین امر موجب شده است که طراحان به منظور اقدام به طراحی باتری موبایل سه پارامتر ترکیب شیمیایی، اندازه و وزن را در نظر بگیرند.

پیشرفت فناوری در دنیای امروز به حدی است که می توان گفت تقریبا هر فردی یک تلفن همراه هوشمند دارد. حتی برخی از افراد دو و یا بیشتر از دو گوشی دارند. در بسیاری از مواقع تخلیه سریع باتری موبایل که از آن تحت عنوان دشارژ یاد می شود، موجب قطع ارتباط کاربران شده و بدین ترتیب آسایش آنان سلب می گردد. گفتنی است که هر باتری موبایل طول عمری مخصوص دارد که تابع شرایط مختلفی می باشد.

 

آشنایی با انواع باتری موبایل

انواع باتری موبایل

 

باتری‌های نیکل کادمیومی:

 

باتری های NIMH، باتری های لیتیوم یونی و باتری های لیتیوم پلیمری انواع باتری موبایل مورد استفاده در ساختار تلفن های همراه هستند. باتری های نیکل کادمیومی و NIMH را در ابزارهایی نظیر دریل و مته های خانگی مورد استفاده قرار می دهند. می توان گفت که باتری مورد استفاده در ساختار اکثر تلفن های همراه هوشمند از نوع لیتیوم یونی می باشد. جدیدترین نوع باتری موبایل عرضه شده به بازار باتری های لیتیوم پلیمری هستند.

 

باتری‌های لیتیوم پلیمری:

 

باتریهای لیتیوم پلیمری که آن ها را با نماد Li-Poly نمایش می دهند، جدیدترین و پیشرفته ترین فناوری های مورد استفاده برای باتری موبایل هستند. فناوری مذکور زمینه ای را فراهم می سازد که باتری موبایل بسیار سبک و کم وزن بوده و در عین حال ظرفیتی بیشتر از سایر انواع باتری ها داشته باشد. لازم به ذکر است که باتری موبایل لیتیوم پلیمری اثر حافظه ندارند.

 

باتری‌های لیتیوم یونی

 

باتری‌های لیتیوم یونی از نوعی تکنولوژی برخوردارند که آن ها را برای استفاده در تلفن های همراه قدیمی مناسب ساخته است. تنها ایرادی که باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده در ساختار تلفن های همراه گران بودن این دسته از باتری ها می باشد. البته لازم به ذکر است که قیمت این باتری ها به نسبت باتری های لیتیوم پلیمری ارزان تر است.

باتری های لیتیوم یونی در مقایسه با باتری های لیتیوم پلیمری از چگالی انرژی بیشتری برخوردار بوده و انتخابی مناسب برای کاربران هستند. شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که تفاوت میان باتری موبایل لیتیوم پلیمری و لیتیوم یونی چیست؟

باتری های لیتیوم یونی و باتری‌های لیتیوم پلیمری دارای ترکیب شیمیایی مشابهی هستند. اما یکی از بزرگ ترین تفاوت های آن ها تمایلشان به گرم شدن می باشد. جالب است بدانید که در ساختار باتری های لیوم یونی یک مدار محافظ فعال تعبیه شده است که از گرم شدن باتری و انفجار و احتراق آن جلوگیری به عمل می آورد. این در حالی است که باتری های لیتیوم پلیمری احتیاجی به چنین مداری ندارند. همین امر موجب شده است که بتوان این آن ها را در ابعاد کوچک همچون کارت های اعتباری طراحی و تولید کرده و در ساختار تلفن های همراه مورد استفاده قرار داد.

آشنایی با انواع باتری موبایل

باتری موبایل؛ قابل تعویض و غیر قابل تعویض

 

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که باعث تمایز و تفاوت میان باتری های گوناگون می گردد، قابل تعویض و یا غیر قابل تعویض بودن باتری ها می باشد. باتری های غیر قابل تعویض یک سلول لیتیوم یونی محسوب می شوند که شامل یک سل مهر و موم حاوی ورقه های آند و کاتد می باشند. در بین این ورقه ها لایه ای جداکننده قرار گرفته است که الکترولیت مایع در آن تزریق می گردد.

یکی از مهم ترین فاکتورهای باتری موبایل قابل تعویض اندازه آن ها است. هرچه دستگاه بزرگ تر و قدرتمندتر باشد، باتری بزرگ تری را می طلبد که در فضایی کوچک تعبیه شود. لازم به ذکر است که تلفن های همراهی نظیر نوکیا، آیفون، اچ تی سی، سونی و… باتری های قابل تعویض را عرضه نمی کنند.

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *