دانستنی های فنی و کاربردی

آشنایی با باتری موبایل لیتیوم پلیمری و مزایا و معایب آن

آشنایی با باتری موبایل لیتیوم پلیمری و مزایا و معایب آن

مزایا و معایب باتری موبایل لیتیوم پلیمری

 

باتری موبایل لیتیوم پلیمری یکی از کاربردی ترین انواع باتری موبایل مورد استفاده در ساختار تلفن های همراه هوشمند امروزی می باشد. این دسته از باتری ها در مقابل شارژ شدن بیش از اندازه واکنش و حساسیت نشان داده و حتی در موارد نادری منفجر می شوند. البته وجود مدارهای محافظتی در ساختار این دسته از باتری ها شرایطی را فراهم آورده است که چنین اتفاقات ناخوشایند و غیر منتظره ای تا حد امکان رخ ندهد.

شاید این جملات به نظر بسیاری از کاربران کلیشه ای به نظر برسند، اما جالب و لازم است بدانید که تلفن های همراه هوشمند در حال حاضر موفق به پشت سر گذاشتن مرحله نوآوری شده و به سوی کامل تر شدن و نیز هوشمندتر شدن در حال حرکت می باشند. خوب یا بد، تمامی تولید کنندگان تمامی تمرکز خود را بر روی ارتقاء بخش های داخلی تلفن های همراه معطوف نموده اند. همین امر زمینه ای را فراهم آورده است که سخت افزار مورد استفاده در این گوشی ها بسیار قوی گردد.

جالب است بدانید حتی اگر گوشی هوشمندی قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد، اما از باتری موبایل قدرتمند و دارای عمر مناسب برخوردار نباشد، استفاده چندانی نداشته و حکم یک اسباب بازی گران را دارد که صاحب آن پس از مدتی از خریدش پشیمان خواهد شد. اگر چه در گذشته های نه چندان دور تولید کنندگان در بهتر ساختن باتری موبایل کوتاهی کردند، اما امروزه همه آن ها دست به دست هم داده اند تا باتری موبایل دارای عمری طولانی و ظرفیت چشمگیر را تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند.

 

آشنایی با باتری موبایل لیتیوم پلیمری و مزایا و معایب آن

 

باتری موبایل لیتیوم پلیمری یکی از مهم ترین دستاوردهای محققان فعال در این زمینه می باشد که پس از آزمون و خطاهای فراوان به عنوان یکی از بهترین و مناسب ترین انواع باتری موبایل انتخاب شد.

– با ویژگی های باتری موبایل لیتیوم پلیمری بیشتر آشنا شوید!

 

این دسته از باتری ها مدتی پس از باتری های لیتیوم یونی پا به عرصه وجود گذاشته و نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کردند. این نوع باتری موبایل در اجزای مورد استفاده نیز شباهت های زیادی به همتایان لیتیوم یونی خود داشتند. البته گفتنی است که یکی از اصلی ترین تفاوت های موجود میان این دسته از باتری ها ماده جداساز آن ها می باشد. منظور از ماده جداساز ماده ای است که یون های بین دو الکترود از درون آن حرکت می کنند.

لازم به ذکر است که نوع این ماده در باتری موبایل لیتیوم پلیمری پلیمر میکرو متخلخل پوشیده شده در یک ژل الکترولیتی می باشد. گفتنی است که جداساز مورد استفاده در ساختار این باتری ها نقش یک کاتالیزور در کل فرآیند شیمیایی را دارد. در ساختار این دسته از باتری موبایل به منظور اطمینان از ولتاژ و جریان امن مدارهایی محافظ تعبیه شده اند. البته این باتری ها درست بر خلاف باتری های لیتیوم پلیمری احتیاجی به محفظه یا قاب فلزی ندارند.

– مزایای باتری موبایل لیتیوم پلیمری

 

باتری موبایل لیتیوم پلیمری از سطح خود دشارژی پایینی برخوردار بوده و به همین دلیل تخلیه آن دیرتر صورت می پذیرد. این باتری ها در عین حال که سبک بوده و ضخامت کمی دارند، در اشکال گوناگونی نیز در دسترس هستند. تمام این ویژگی ها دست به دست هم داده اند تا باتری موبایل لیتیوم پلیمری به یکی از کاربردی ترین انواع باتری موبایل تبدیل گردد.

 

باتری موبایل

– معایب باتری موبایل لیتیوم پلیمری

 

باتری های لیتیوم پلیمری از سطح چگالی انرژی پایینی برخوردار بوده و در مقایسه با باتری های لیتیوم پلیمری قیمت بیشتری دارند. ان دسته از باتری ها اگر چه عملکرد بسیار قابل قبولی دارند، اما عمر مفید آن ها کوتاه بوده و کاربران نیز قادر به تعویض آنها نخواهند بود!

 

– باتری موبایل لیتیوم یونی بهتر است یا لیتیوم پلیمری؟

 

هر دو باتری مذکور از جمله پر طرفدارترین باتری هایی هستند که استفاده از آن ها در ساختار تلفن های همراه هوشمند امروزی بسیار متداول می باشد. باتری های لیتیوم یونی به منظور استفاده در گوشی های معمولی که پایین رده محسوب می شوند، این در حالی است که به کارگیری باتری های لیتیوم پلیمری غالبا در ساختار گوشی های پریمیوم که بدنه ای باریک و شیشه ای دارند، رایج می باشد.

به یاد داشته باشید که شکل فعلی باتری ای نام برده به گونه ای است که به هیچ عنوان نمی توان آن ها را به جای یکدیگر مورد استفاده قرار داد. اگر می خواهید اطمینان داشته باشید که باتری موبایل بدون هیچ گونه اختلالی وظیفه خود را به درستی انجام می دهد، استفاده معقول و نیز شارژ مناسب می تواند اطمینان بخش شما باشد.

همان گونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، مهم ترین تفاوتی که میان این دو نوع باتری موبایل وجود دارد، تفاوت در الکترولیت شیمیایی موجود میان قطب های مثبت و منفی آن ها است. هر کدام از این باتری ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و در نوع خود مفید هستند.

 

آشنایی با باتری موبایل لیتیوم پلیمری و مزایا و معایب آن

 

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *