دانستنی های فنی و کاربردی

آشنایی با تکنولوژی باتری موبایل نیکل کادمیومی

آشنایی با تکنولوژی باتری موبایل نیکل کادمیومی

تلفن های همراه، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی های امروزی

 

همان گونه که می دانید، تلفن های همراه امروزی بخش جدایی ناپذیر زندگی همه ما هستند که بدون وجود آن ها، نه تنها ارتباطات بلکه بسیاری از کارهای ما صورت نخواهد پذیرفت. همین امر موجب شده است که تصور زندگی بدون این گوشی ها غیر ممکن باشد. جالب است بدانید که این حجم بسیار زیاد از وابستگی میان ما و گوشی های هوشمند در مدت زمان نه چندان زیادی رخ داده است. بدین ترتیب باتری موبایل به یکی از مهم ترین و پر تقاضا ترین قطعات جانبی گوشی های هوشمند تبدیل شده است.

جالب است بدانید که بیشترین کاربرد گوشی های هوشمند مربوط به 20 سال اخیر می باشد. این موضوع باعث شده است که تلفن های همراه رو به تجمل گرایی نهاده و از امکانات زیادی برخوردار گردند. گفتنی است که این دستگاه های تجملاتی ضمن این که قسمت عظیمی از نیازهای روزمره کاربران را رفع می نمایند، خود نیز نیازهای گوناگونی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به شارژ مرتب باتری موبایل به منظور توانایی انجام عملکردهای مختلف اشاره نمود.

شارژ باتری موبایل یکی از مهم ترین موضوعاتی است که از ابتدای اختراع تلفن های همراه تا به امروز مورد توجه ویژه قرار گرفته و به یکی از بزرگ ترین دغدغه های سازندگان تبدیل شده است. طراحان این دسته از وسایل هوشمند همواره در پی آن هستند که با ساخت مرغوب ترین باتری موبایل میزان نگهداری شارژ آن ها را افزایش داده و تخلیه آن ها را به تاخیر بیندازند. از همین رو تکنولوژی های به کار گرفته شده در ساخت باتری موبایل در طول زمان دستخوش تغییرات گوناگونی شده اند تا بتوانند پاسخگوی نیازهای متعدد کاربران باشند.

اگرچه تکنولوژی های مختلفی همچون تکنولوژی فست شارژ، شارژرهای فندکی و پاور بانک ها بر آن شدند که نیاز کاربران به شارژ باتری موبایل را رفع نمایند، اما هنوز هم بالا بودن ظرفیت باتری موبایل و تخلیه دیر هنگام شارژ آن یکی از مهم ترین معیارهایی است که افراد در حین خرید گوشی های هوشمند به آن تو جه می کنند.

آشنایی با تکنولوژی باتری موبایل نیکل کادمیومی

سبک، کم حجم، با دوام!

 

یکی از بزرگ ترین رویاهایی که شرکت های فعال در سراسر دنیا برای دستیابی به آن تلاش می کنند، ساخت باتری هایی است که در عین سبک و کم حجم بودن بتوانند برای مدتی طولانی شارژ نگه دارند. اما متاسفانه وجود تمام این ویژگی های خوب به طور همزمان در یک باتری موبایل امکان پذیر نیست. باتری هایی که دارای ماندگاری بالایی هستند، اغلب سنگین بوده و در عین حال ابعاد و ضخامت قابل توجهی دارند.

گفتنی است که ساخت باتری هایی با دارا بودن تمام مزایای نام برده غیر ممکن نیست، اما در صورت ساخت بهای تمام شده آن برای کاربران به حدی زیاد است که شاید کمتر کسی قادر به پرداخت این هزینه هنگفت و خرید یک باتری ایده آل باشد. به همین دلیل شرکت های تولید کننده باتری موبایل بر آن شده اند که به تولید باتری هایی روی بیاورند که با نیاز کاربران تناسب داشته و هزینه ای معقول برای آن ها در پی داشته باشد.

در ادامه به معرفی باتری موبایل نیکل کادمیومی و بررسی ویژگی های آن از دیدگاه دکتر باتری به عنوان یکی از معتبرترین فعالان حوزه باتری موبایل خواهیم پرداخت.

آشنایی با تکنولوژی باتری موبایل نیکل کادمیومی

معرفی باتری موبایل نیکل کادمیومی

 

نخستین نسل از باتری های قابل حمل را تحت عنوان باتری های نیکل کادمیومی نام گذاری کردند. تولید و استفاده این دسته از باتری ها امروزه متوقف شده و باتری های جدیدی با قابلیت های گسترده تر به جای آن ها وارد بازارشده اند. در ساختار این گروه از باتری های قابل شارژ نیکل اکسید و کادمیوم نقش الکترود را ایفا می کنند. اختراع باتری های نیکل کادمیومی به سال 1899 باز می گردد. در آن زمان باتری های نام برده را غالبا در ساختار لوازم الکترونیکی نظیر تلفن های قابل حمل به کار می گرفتند.

اندازه بزرگ این باتری ها و وزن بسیار زیاد آن ها موجب شده بود که محبوبیت چندانی در میان مردم نداشته باشند. از دیگر معایب باتری های نیکل کادمیومی قدیمی می توان به داغ شدن آن ها و ایجاد دردسرهایی در طول مکالمه اشاره نمود. جالب است بدانید که وجود فلز سمی کادمیوم در ساختار این نوع باتری ها در زمان تولید و نیز بازیافت خطرات گوناگونی را برای کاربران و نیز محیط زیست ایجاد می نمود.

گفتنی است که اگر چه باتری های نیکل کادمیومی امروزه به منظور به کارگیری در تلفن های همراه بی مصرف و غیر قابل تحمل به نظر می رسند، اما تاثیر بسیار چشمگیری در رشد و تکامل تلفن های همراه امروزی از گذشته تا کنون داشته اند.

یکی از مهم ترین ویژگی های باتری های نیکل کادمیومی قدیمی کاهش ناچیز ظرفیت باتری پس از هر بار شارژ بود. بدین منظور متخصصان پیشنهاد می دادند که کاربران پیش از تخلیه کامل باتری موبایل نسبت به شارژ مجدد آن اقدام ننمایند. لازم به ذکر است که این دسته از باتری ها غالبا پس از گذشت دو سال نیازمند تعویض بودند.

آشنایی با تکنولوژی باتری موبایل نیکل کادمیومی

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *