دانستنی های فنی و کاربردی

آشنایی با نکاتی مهم برای نگهداری از باتری موبایل و سایر گجت ها

آشنایی با نکاتی مهم برای نگهداری از باتری موبایل و سایر گجت ها

با نکات مهم برای نگهداری از باتری موبایل و سایر گجت ها آشنا شوید

 

یکی از کاربردی ترین ابزارهایی که امروزه استفاده ای بسیار گسترده دارد، گوشی هوشمند است. باتری موبایل یکی از حائز اهمیت ترین بخش های تلفن های همراه می باشد. گفتنی است که تبلت ها، لپتاپ ها و اسمارت واچ ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همگی دارای قلبی تپنده به نام باتری در ساختار خود هستند. تمامی کاربران نهایت تلاش خود را به کار می گیرند که باتری های مورد استفاده در این وسایل سالم بوده و دیر به دیر تخلیه شوند. بنابراین همواره به دنبال یافتن روش هایی موثر در این زمینه می باشند.

نخستین گام برای نگهداری از باتری موبایل

نخستین گام برای مراقبت از باتری موبایل و سایر گجت ها آشنایی با نوع باتری به کار گرفته شده در ساختار آن ها می باشد. لازم به ذکر است که عمده باتری های امروزی از نوع لیتیوم یونی هستند. این دسته از باتری ها تفاوت های چشمگیری با نسل های پیشین خود دارند. باتری های نیکل کادمیومی قدیمی به منظور ارائه عملکرد مناسب نیاز داشت که به طور کامل شارژ شده و سپس کاملا تخلیه و مجددا به منبع شارژ متصل شود. این در حالی است که باتری های لیتیوم یونی چنین نیستند.

باتری موبایل و لپتاپ لیتیوم یونی نیازی به شارژ اولیه ندارد. جالب تر این که لازم نیست به منظور اتصال مجدد آن ها به منبع شارژ منتظر تخلیه کامل آن ها بمانید. این دسته از باتری ها در اثر عدم استفاده نیروی قابل توجهی را از دست نمی دهند. تمام این عوامل دست به دست هم داده اند تا باتری موبایل و لپتاپ لیتیوم یونی به عالی ترین باتری های موجود در دنیای امروز تبدیل شوند.

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که باتری موبایل و لپتاپ لیتیوم یونی چگونه کار می کند؟ در ادامه با دکتر باتری همراه خواهیم شد تا پاسخگوی این سوال پر تکرار باشند.

 

آشنایی با نکاتی مهم برای نگهداری از باتری موبایل و سایر گجت ها

باتری موبایل و لپتاپ لیتیوم یونی چگونه کار می کند؟

 

لازم به ذکر است که کلیه باتری ها از دو الکترود مجزا به نا های کاتد و آند برخوردار هستند. فضای میان این دو الکترود با استفاده از ماده ای تحت عنوان الکترولیت پر شده است. به هنگام اتصال باتری به یک مدار کامل یک سری واکنش های شیمیایی در آند اتفاق افتاده و بدین ترتیب زمینه تولید الکترون فراهم می گردد. الکترون های تولیدی تمایل دارند به سمت کاتد حرکت کنند اما با مخالفت الکترولیت رو به رو می شوند. همین امر موجب حرکت الکترون ها از مسیر مدار به سمت آن می گردد. این الکترون ها به هنگام حرکت خود مقداری از نیروی خود را به گجت مورد نظر می دهند.

ترک الکترون ها موجب تشکیل یون های مثبت لیتیوم شده و زمینه حرکت آن ها به سمت کاتد از طریق الکترولیت فراهم می گردد. بدین ترتیب این یون ها به الکترون های انتقال یافته توسط مدار رسیده و باتری موبایل و لپتاپ تخلیه می شود. عکس این عمل موجب شارژ مجدد باتری موبایل یا لپتاپ خواهد شد.

جالب است بدانید ظرفیت آند یا کاتد برای پذیر یون های لیتیوم عامل تعیین کننده ظرفیت باتری موبایل یا لپتاپ است. جالب تر این که ظرفیت موجود به مرور زمان کاهش یافته و بدین ترتیب کاربران با تخلیه زود هنگام باتری موبایل و لپتاپ مواجه خواهند شد.

 

آشنایی با نکاتی مهم برای نگهداری از باتری موبایل و سایر گجت ها

عوامل کاهش دهنده عمر باتری موبایل و لپتاپ

 

باتری ها فارغ از این که در ساختار چه وسایلی مورد استفاده قرار می گیرند، عمر مشخصی دارند و به مرور زمان دوام اولیه خود را از دست داده و ضعیف می شوند. در رابطه با عمر باتری موبایل و لپتاپ از نوع لیتیوم یونی می توان گفت که این باتری ها طول عمری به اندازه 500 تا 1500 چرخه شارژ دارند. آن چه در این جا اهمیت دارد، درصد شارژ باتری در هر چرخه است. در صورتی که باتری موبایل و لپتاپ به طور کامل تخلیه شده و سپس نسبت به شارژ مجدد آن اقدام شود، پس از گذشت 300 تا 500 چرخه شارژ بیش از 70 درصد ظرفیت اولیه خود را از دست داده و از آن پس سریعا تخلیه می گردد.

گفتنی است که اگر با رسیدن شارژ باتری به 75 درصد آن را به منبع شارژ وصل کرده و اجازه دهید به طور کامل شارژ شود، باتری مورد نظر پس از تجربه 2500 چرخه شارژ به آرامی شروع به کاهش ظرفیت خواهد نمود.

یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش ظرفیت باتری موبایل و لپتاپ گرم شدن بیش از حد آن است. به یاد داشته باشید که گرما اصلی ترین دشمن باتری ها است. جالب است بدانید که قرارگیری باتری لیتیوم یونی در مدت زمانی یک ساله در معرض گرمای 38 درجه، کاهش 40 درصدی ظرفیت آن را در پی خواهد داشت.

به منظور مراقبت از باتری موبایل و لپتاپ خود آن ها را پس از شارژ کامل از منبع جدا کنید، از خالی شدن کامل آن ها جلوگیری نموده و پیش از رسیدن آن ها به 20 درصد نسبت به شارژ مجدد آن ها اقدام نمایید. باتری لپتاپ را در حین اتصال آن به شارژ جدا کنید و گوشی را در محیط های خشک و خنک نگهداری کنید.

 

آشنایی با نکاتی مهم برای نگهداری از باتری موبایل و سایر گجت ها

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *