دانستنی های فنی و کاربردی

باتری موبایل و هر آنچه که نیاز است در مورد آن بدانید!

باتری موبایل و هر آنچه که نیاز است در مورد آن بدانید!

باتری موبایل و هر آنچه که نیاز است در مورد آن بدانید!

 

باتری موبایل که قلب موبایل است، منبع تغذیه مناسبی برای تامین ولتاژ و جریان موبایل به منظور فراهم ساختن شرایطی برای روشن ماندن و مصرف انرژی آن مورد استفاده قرار می گیرد. با دکتر باتری همراه باشید تا مشخصه های اصلی یک باتری موبایل را به شما معرفی نماید.

آشنایی با مشخصه های باتری موبایل

 

– ولتاژ

 

خوب است بدانید که غالبا هر کدام از باتری های تلفن همراه ولتاژی در محدوده 3.6 تا 4.1 ولت را تامین می نمایند. ولتاژ که آن را با نماد v مشخص می سازند، در واقع همان فشار برق است. بدون شک افزایش میزان فشار برق که همانا افزایش ولتاژ می باشد، زمینه ای را فراهم می سازد که باتری موبایل سریع تر شارژ گردد.

 

باتری موبایل و هر آنچه که نیاز است در مورد آن بدانید!

– جریان

 

لازم به ذکر است که تمامی جریان های معرفی شده بر روی باتری های موبایل عمدتا بر حسب mAh یا به عبارت دیگر میلی آمپر ساعت هستند. این میزان که عبارت است از جریان دهی باتری موبایل تحت عنوان ظرفیت باتری و یا Capacity نیز نام گذاری می گردد.

میزان جریان باتری های تلفن همراه تابع نوع باتری ها و میزان درخواست گوشی های موبایل بوده و بین 600 میلی آمپر ساعت تا 4400 میلی آمپر ساعت می باشد. جالب است بدانید که با در اختیار داشتن میزان جریان یک باتری می توان ویژگی هایی نظیر مدت زمان نگه داری شارژ و همچنین کارکرد و میزان جریان دهی باتری را بر حسب ساعت به دست آورد.

 

– جنس

 

غالب باتری های تلفن های همراه را با به کارگیری نیکل یا لیتیوم تولید می کنند. نیکل کادمیوم، نیکل متال هیدرات، لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر مهم ترین انواع باتری های موبایل هستند. امروزه باتری های لیتیومی که در دو نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری موجود می باشند، در ساخت گوشی های موبایل مورد استفاده قرار می گیرند. علت این امر نیز مقاومت مثال زدنی این دسته از باتری موبایل در برابر شرایطی نظیر دما و ضربه می باشد. جالب است بدانید که این نوع باتری ها خاصیت شکل پذیری و انعطاف پذیری منحصر به فردی دارند!

همان گونه که می دانید وظیفه باتری موبایل تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی و تولید جریان مورد استفاده تلفن همراه می باشد. شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول ساخته باشد که در داخل باتری ها چه می گذرد؟!

باتری ها غالبا از قرار گرفتن دو الکترود به نام های کاتد و آند تشکیل شده اند. قطب مثبت که همان آند است، خاصیت الکترون دهی داشته و قطب منفی یا کاتد دارای خاصیت الکترون پذیری می باشد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که آندها تابع یک ترکیب لیتیوم دار می باشند که در طی عملیات شارژ به یون لیتیوم تبدیل گشته و در الکترولیت موجود در میان لایه ها ذخیره می شوند. بدون شک انجام چنین فرآیندی نیازمند مصرف انرژی الکتریکی است.

در مقابل به منظور دشارژ باتری موبایل دقیقا عکس این فرآیند رخ می دهد. در عملیات دشارژ باتری های تلفن همراه یون های لیتیوم موجود در میان الکترودها در اثر واکنش های شیمیایی زمینه آزادسازی انرژی الکتریکی را فراهم می سازند.

 

باتری موبایل و هر آنچه که نیاز است در مورد آن بدانید!

– شکل ظاهری

 

باتری موبایل را بر اساس شکل ظاهری و تعداد پایه های خروجی در سه دسته دو، سه و چهار پایه خروجی تقسیم بندی می کنند. پایه های خروجی از جنس فلز بوده و طلایی رنگ می باشند. بی شک بارها و بارها این پایه ها را که پلیت نامیده می شوند، مشاهده کرده اید. بدون آن که نامشان را بدانید و یا حتی بدانید که تعدادشان در باتری های مختلف متفاوت است!

 

باتری های دو پایه:

 

باتری های دو پایه که آن ها را تحت عنوان باتری دو پلیت نیز نام گذاری می کنند، دارای یک پایه مثبت و یک پایه منفی هستند. این در حالی است که باتری های سه پلیت یک پایه مثبت، یک پایه منفی و یک پایه BSI دارند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که وظیفه پایه BSI چیست؟

معرفی باتری موبایل به برد تلفن همراه و آی سی هایی نظیر تغذیه از مهم ترین وظایف این پایه می باشد. خوب است بدانید که پایه های BSI اجرا کنندگان فرمان کلید پاور به منظور روشن و یا خاموش شدن گوشی موبایل هستند.

 

باتری های دارای چهار پلیت :

 

باتری های دارای چهار پلیت دسته دیگری از باتری ها هستند که دارای یک پایه مثبت، یک پایه منفی، یک پایه BSI و یک پایه BTEMP می باشند. BTEMP پایه ای است که وظیفه کنترل دمای باتری موبایل را بر عهده دارد. در صورتی که دما باتری تلفن همراه در اثر ورود جریان بیش از حد نرمال افزایش یافته و داغ گردد، پایه BTEMP این افزایش دما را اطلاع داده و موجب قطع شدن جریان می گردد. فرآیند قطع جریان تا چند لحظه ادامه پیدا کرده و در صورت عدم وجود مشکل مجددا برقرار شده و شارژ رسانی به باتری موبایل دامه پیدا می کند.

 

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *