دانستنی های فنی و کاربردی

بررسی نسل جدید باتری موبایل هوشمند

بررسی نسل جدید باتری موبایل هوشمند

بررسی نسل جدید باتری موبایل هوشمند

 

در سال های اخیر باتری موبایل از سوی پژوهشگران و فن شناسان مورد بررسی های بسیاری قرار گرفته و این افراد موفق شده اند روش های نوینی را در خصوص مواد تشکیل دهنده باتری موبایل شارژی لیتیوم یونی عرضه نمایند. استفاده از این روش ها می تواند زمینه تراکم باتری موبایل را فراهم ساخته و در عین حال موجب افزایش امنیت شود.

اگر چه این دسته از فناوری ها چندان سریع وارد بازار نخواهند شد، اما هنگامی که از تمام شدن شارژ باتری موبایل خود در پایان روز سردرگم شده و آزرده خاطر می شویم، فکر کردن به این تکنولوژی می تواند ضمن پایان دادن به ناراحتیمان، نوید بخش روزهایی بهتر در آینده باشد.

باتری موبایل خوب دارای عمر بیشتری بوده و دیرتر تمام شدن آن موجب می شود که کاربران بتوانند در طول مسافرت های خود بدون دغدغه به استفاده از تلفن همراه هوشمند خود بپردازند. گفتنی است که باتری ها منبعی موثر برای سازه های بزرگی همچون مراکز داده هستند.

لازم به ذکر است که رشد و پیشرفت فناوری باتری موبایل دارای سرعتی بسیار پایین بوده که دلایل خاصی برای آن عنوان شده است. از جمله مهم ترین این دلایل می توان به مشکل بودن فرآیندهای شیمیایی و مشکلات تجاری سازی طرح های جدید باتری موبایل اشاره کرد. جالب است بدانید که حتی ماهرترین شرکت ها هم در زمینه بهبود عملکرد باتری موبایل ضعیف عمل می کنند. اگر چه این مشکلات همه را از پیشرفت باتری ها در کوتاه مدت ناامید کرده است، اما هیچ کدام از شرکت های سازنده باتری موبایل دست از تلاش برنداشته و تمام نیروی خود را به منظور بهبود اوضاع به کار گرفته اند.

 

بررسی نسل جدید باتری موبایل هوشمند

فناوری باتری موبایل؛ یک فناوری پیچیده

 

فناوری های مورد استفاده در ساختار باتری موبایل به حدی پیچیده است که حتی افراد دارای مهارت نیز از درک آن احساس ناتوانی می کنند. اغلب لوازم الکتریکی قابل حملی که در طول شبانه روز از آن ها استفاده می کنید، دارای باتری های لیتیوم یونی هستند. باتری های مذکور متشکل از یک آند، یک کاتد، یک جداساز، الکترولیت، جریان مثبت و جریان منفی می باشند. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر سازد که انرژی در باتری چگونه تولید می شود؟

انرژی هنگامی در باتری موبایل تولید و ذخیره می گردد که یون های لیتیوم حمل شده توسط الکترولیت در میان پایانه های باتری به حرکت درآیند.

یون های لیتیوم یکی از سبک ترین و در عین حال موثرترین اجزایی هستند که در ساختار باتری ها وجود دارند. این یون ها به دلیل تراکم انرژی بالا دارای محدودیت هایی در زمینه میزان شارژی که می توانند نگه دارند، هستند. این پدیده گاهی اوقات خطرناک بوده و می تواند موجب بروز مشکلات بزرگی شود. در صورتی که جداساز با مشکل مواجه گردد و پس از آن الکترودها با هم تماس یابند، باتری موبایل به مروزر زمان داغ شده و ممکن است الکترولیت مایع موجود در آن به دلیل قابلیت اشتعال بسیار بالایی که دارد، مشتعل و منفجر گردد.

به یاد داشته باشید که این داغ شدن های پی در پی باتری و نیز برخورداری از قابلیت اشتعال می تواند زمینه ترکیدن باتری را تشدید کند. به عقیده یکی از محققان دانشگاه پردو علت انفجار باتری موبایل سامسونگ همین موضوع می باشد.

تلاش برای بهبود اوضاع باتری موبایل هوشمند

 

امروزه محققان تلاش های فراوانی را انجام می دهند تا بتوانند جایگزین های مناسبی برای برخی مواد تشکیل دهنده باتری ها یافته و بدین ترتنیب موجبات افزایش بهره وری و ثبات گرمایی آن ها را مهیا سازند. یکی از مهم ترین جایگزینی های مفید در این رابطه، استفاده از ذرات نانوی سیلیکونی برای آند به جای استفاده از گرافیت کربن می باشد.

لازم است بدانید که مواد آند موجود در باتری موبایل لیتیوم یونی از نوع گرافیت می باشد. ذرات سیلیکونی که جانشین این مواد می شوند، بسیار ریز بوده و قابلیت های فراوانی دارند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که در رابطه با باتری های نانو سیلیکونی گفته می شود که یک اتم سیلیکون در مقایسه با اتم کربن قادر است حدود 20 برابر بیشتر لیتیوم ذخیره سازی نماید. بنابراین به منظور ذخیره سازی لیتیوم در باتری مقدار کمتری سیلیکون نیاز بوده و بدین ترتیب حجم مواد داخلی باتری به طور قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

بررسی نسل جدید باتری موبایل هوشمند

انتظار می رود که …

نتایج تحیقیات و گفته ها حاکی از آن است که عمر باتری موبایل مذکور در مقایسه با سایر باتری های لیتیوم یونی سنتی بهبودی 20 درصدی پیدا کند. شرکت های زیادی در حال حاضر استفاده از آند سیلیکونی را تنها راه نجات باتری موبایل و افزایش طول عمر آن می دانند!

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *