دانستنی های فنی و کاربردی

درست و غلط عمر دوباره باتری موبایل با قراردهی در فریزر!

درست و غلط عمر دوباره باتری موبایل با قراردهی در فریزر!

شاید برای شما هم پیش آمده که با افرادی رو به رو شده اید که معتقد هستند گذاشتن باتری موبایل در یخچال زمینه افزایش عمر آن ها را فراهم می سازد! این افراد گاهی برای این عقیده خود دلیل های محکم آورده و حتی تجربیات موفق خود را برایتان بازگو می کنند!

آنچه در این جا ذهن من و بسیاری از شما را به خود درگیر می کند، درست یا غلط بودن این باور است؟ آیا واقعا قرار دادن باتری موبایل در فریزر باعث عمر دوباره آن می شود؟ آیا دلیل منطقی و قانع کننده ای برای این موضوع وجود دارد؟ در ادامه به منظور پاسخگویی به این سوالات و رفع ابهامات ایجاد شده با دکتر باتری، یکی از معتبرترین فعالان حوزه باتری موبایل، همراه خواهیم شد.

 

درست و غلط عمر دوباره باتری موبایل با قراردهی در فریزر!

دکتر باتری و آنچه که باید در مورد عمر مجدد باتری موبایل در فریزر بدانید!

 

دکتر باتری:

 

جالب است بدانید که اطلاعات بی شمار و درست یا نادرستی در رابطه با افزایش طول عمر باتری موبایل در هنگام قرارگیری آن ها در یخچال انتشار پیدا کرده که موجب سردرگمی تعداد زیادی از کاربران شده است. به گونه ای که بسیاری از این افراد تصمیم به تست این روش گرفته تا درست و غلط آن را بسنجند.

شاید عجیب به نظر برسد، اما این روش امتحان خود را پس داده و در مواردی موفق عمل کرده است! البته باید بگویم که در برخی موارد شرایط سرد نظیر سرمای داخل فریزر می تواند زمینه افزایش عمر باتری موبایل را مهیا سازد. توجه کنید که تنها در برخی موارد، نه تمام موارد! زیرا این امر عملا برای تعداد زیادی از باتری های موجود در بازار امکان پذیر نبوده و ممکن است شما به این دسته از افراد بد شانس تعلق داشته باشید!

 

درست و غلط عمر دوباره باتری موبایل با قراردهی در فریزر! درست و غلط عمر دوباره باتری موبایل با قراردهی در فریزر!

– افسانه یا واقعیت؟!

 

اصلی ترین دلیل منطقی ای که برای موضوع افزایش عمر باتری موبایل در فریزر وجود دارد، تاثیرگذاری دمای سرد بر تخلیه دیر هنگام باتری موبایل است. جالب است بدانید که حتی باتری های شارژ شده ای که مورد استفاده نیز قرار نمی گیرند، به مرور شارژ خالی می کنند. در دیدگاه علم شیمی این امر را واکنش جانبی می نامند. گفتنی است که هیچ روشی به منظور جلوگیری از تخلیه شارژ باتری موبایل بی استفاده وجود ندارد. نکته قابل توجه این است که امروزه تخلیه شارژ خود به خودی باتری های موبایل تا حد چشمگیری کاهش پیدا کرده و بسیار محسوس شده است.

نتایج تحقیقات انجام شده در رابطه با میزان تخلیه شارژ باتری های مختلف در شرایط دمایی 18 تا 26 درجه سانتی گرادی در یک بازه زمانی سی روزه به صورت زیر می باشد:

• باتری های نیکل کادمیومی

 

این دسته از باتری ها که نخستین باتری های قابل شارژ محسوب شده و غالبا در دستگاه های تولید برق قدیمی یافت می شوند، در صورت بلا استفاده ماندن در طی یک دوره یک ماهه 10 درصد از شارژ خود را از دست می دهند.

• باتری های هیبریدی فلزی نیکل

 

این دسته از باتری ها را جایگزین باتری های نیکل کادمیومی قدیمی کردند. جالب است بدانید نخستین نسل این باتری ها ماهانه حدود 30 درصد از شارژ خود را از دست می داد. نسل های بعدی این باتری ها تخلیه شارژی در حدود 1.25 درصد داشتند.

• باتری های لیتیوم یونی

 

این دسته از باتری ها که غالبا در موبایل ها و لپتاپ ها مورد استفاده قرار می گیرند، در طول یک ماه 5 درصد شارژ خود را در حین بی استفاده بودن و یا به عبارت بهتر جدایی از دستگاه از دست می دهند.

 

درست و غلط عمر دوباره باتری موبایل با قراردهی در فریزر!

– موارد موثر نگهداری باتری موبایل در یخچال

 

با توجه به توضیحات فوق الذکر می توان نتیجه گرفت که نگهداری باتری در یخچال کاری معقول است. به عنوان مثالی واضح می توان به عکاسی اشاره کرد که چندین باتری هیبرید فلز نیکل برای فلش دوربین خود دارد. وی می تواند تمام باتری ها را به صورت همزمان شارژ کرده و سپس آن ها را تا فرا رسیدن زمان استفاده در فریزر قرار دهد.

جالب است بدانید که به غیر از موارد فوق الذکر دلیل دیگری برای نگهداری باتری در یخچال وجود ندارد. دقت کنید که در صورت استفاده از روش سرد نمودن باتری موبایل، ممکن است باتری شما با مشکلات بسیار زیادی رو به رو شود. گاهی این کار موجب آسیب دیدگی داخلی تراکم باتری موبایل شده و آن را دچار خوردگی می کند.

قراردهی باتری موبایل در دمای فریزر و محیط مرطوب آن اگرچه خطرناک است، اما اگر قصد دارید از خالی شدن زود هنگام آن در زمان جدایی از دستگاه جلوگیری کنید، روشی نه چندان توصیه شده است. مبادا گوشی خود را در یخچال قرار دهید! زیرا این امر فقط در هنگام جدایی باتری موبایل از دستگاه امکان پذیر است.

– از دکتر باتری به شما نصیحت !

 

در نظر داشته باشید که افزودن چند ماهی به عمر باتری موبایل به ریسک نابودی کامل آن نمی ارزد. بسیاری از سازندگان باتری های موبایل نیز استفاده از این روش را توصیه نمی کنند. همواره سعی کنید باتری موبایل خود را در مکانی خشک و خنک نگهداری کرده و تا حد امکان از قرار دادن آن در فریزر خودداری نمایید. زیرا این کار اگرچه برای عده ای از کاربران موفقیت آمیز بوده است، اما ممکن است شانس با شما یار نباشد!

 

درست و غلط عمر دوباره باتری موبایل با قراردهی در فریزر!

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *