دانستنی های فنی و کاربردی

عادت غلط شارژ شبانه چه بلایی سر باتری موبایل می آورد؟

عادت غلط شارژ شبانه چه بلایی سر باتری موبایل می آورد؟

عادت غلط شارژ شبانه باتری موبایل

 

مدیریت مناسب باتری موبایل یکی از مهم ترین موضوعاتی است که بسیاری از ما در طول شبانه روز با آن درگیر هستیم. تولید کنندگان تجهیزات اورجینال همواره در تلاش هستند تا گوشی هایی هوشمند، قوی و در عین حال دارای باتری قدرتمند با طول عمر زیاد طراحی و عرضه نمایند. در طی سالیان اخیر باتری های موبایل نیز رو به هوشمند شدن آورده و پیشرفت های فراوانی کرده اند. اما هنوز هم تخلیه زود هنگام آن ها دردی است که درمان قطعی ندارد.

عادات غلط زیادی وجود دارند که رواج آن ها در میان کاربران موجب شده است عمر باتری موبایل تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند. به تازگی توییتر اقدام به انجام یک نظر سنجی در رابطه با عادات غلط شارژ کردن باتری موبایل نمود. جالب است بدانید که نتایج حاکی از آن بود که اغلب کاربران در شارژ ماندن باتری در طول شب را اشتباه متداول خود عنوان کردند. نتیجه به این جا ختم نشد و بررسی پاسخ های فردی نشان داد که بسیاری از این افراد با عادات درست و غلط شارژ کردن باتری چندان آشنا نبوده و در این زمینه سر در گم شده اند.

اگر به آن گروه از افراد متعلق هستید که شب هنگام تلفن همراه خود را به منبع انرژی وصل نموده و تا صبح به حال خود رها می کنید، تجربیات دکتر باتری در این زمینه را دنبال کنید تا به اشتباه بزرگ خود پی ببرید.

 

عادت غلط شارژ شبانه چه بلایی سر باتری موبایل می آورد؟

شارژ کردن شبانه را فراموش کنید!

 

در زمان های گذشته باتری های موبایل زمانی حداقل 8 ساعته را به منظور دستیابی به شارژ کامل نیاز داشتند. علت این امر نیز سرعت بسیار پایین شارژرها بود. اما امروزه با توجه به رشد فناوری شارژرها و تسریع زمان شارژ کامل باتری موبایل، این دسته از گجت های الکترونیکی خیلی سریع شارژ شده و لازم است پس از رسیدن به مرحله شارژ کامل از منبع شارژ جدا شوند.

باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده در دنیای امروز دارای سه جزء اصلی کاتد، آند و الکترولیت می باشند. جالب است بدانید که حرکت الکترون ها بین کاتد و آند که از طریق الکترولیت صورت می پذیرد، موجب شارژ شدن و یا تخلیه شارژ باتری موبایل می گردد. به منظور شارژ شدن باتری لازم است که الکترون ها از سوی کاتد به سوی آند حرکت نمایند. در طی این فرآیند باتری موبایل در بالاترین و ایمن ترین سطح ولتاژ دریافتی با شارژر ارتباط برقرار می کند. لازم به ذکر است که این موضوع تعیین کننده سطح شارژ اولیه باتری می باشد.

مرحله اول:

 

در طی این مرحله ولتاژ تا رسیدن به مقداری قابل قبول سیر صعودی خود را دنبال می کند. در هنگام این افزایش ولتاژ، جریان با بالاترین سطح خود به میزانی ثابت در باتری جاری می گردد. لازم به ذکر است که مقدار جریان تا زمان رسیدن ولتاژ به محدوده اش کم نخواهد شد. گفتنی است که پارامترهای مذکور غالبا تا شارژ بالای 50 درصد اتفاق می افتند. شاید این موضوع منطقی ترین فرض برای فرآیند شارژ سریع باتری موبایل باشد.

مرحله دوم

 

در مرحله دوم شارژ باتری موبایل ولتاژ ب محدوده نزدیک شده و پس از آن به حالت شارژ اشباع تغییر می کند. بدین ترتیب سرعت آن کند می شود. جریان نیز در این حالت رو به کاهش گذاشته و با همان مقدار کم در باتری جاری می شود. به هنگام رسیدن جریان به کمتر از 3 درصد میزان اصلی و نیز دستیابی ولتاژ به محدوده خود، مرحله دوم شارژ باتری موبایل نیز پایان یافته و باتری به شارژ کامل دست پیدا می کند. در این زمان ولتاژ به طور چشمگیری کاهش یافته و فرآیند شارژ متوقف می گردد.

 

عادت غلط شارژ شبانه چه بلایی سر باتری موبایل می آورد؟

شارژ کردن شب هنگام گوشی ایده ای مخرب برای باتری موبایل

 

توجه داشته باشید که سرعت شارژ باتری چه زیاد باشد و چه کم، باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده در گوشی های هوشمند امروزی خیلی سریع تر از 8 ساعت به شارژ کامل دست می یابند. غالب گوشی های هوشمند به طور دائم به اینترنت وصل بوده و حتی در زمان خاموش بودن صفحه و جالب تر این که حتی در زمان اتصال به شارژر نیز در حال مصرف باتری می باشند.

در چنین حالتی شارژر برای این که موفق شود سطح شارژ گوشی در حال شارژ شما را در 100 درصد نگه دارد، باتری را به طور کامل شارژ نموده و زمانی که باتری شروع به افت شارژ می کند، مجددا اجازه می دهد ولتاژ افزایش یافته و جریان کمی به باتری وارد شود. پس از این که شارژ به 100 درصد رسید، فرآیند شارژ پایان یافته و ولتاژ کاهش مجدد پیدا می کند. این ویزگی موجب می شود که شارژ کردن شب هنگام گوشی ایده ای مخرب برای باتری موبایل باشد.

انفجار باتری موبایل

 

مطمئنا شما هم تجربه استفاده از گوشی در حال شارژ را داشته اید و متوجه شده اید که گوشی در این حالت داغ می شود. این اتفاق در حین شارژ شبانه نیز رخ داده و حرارت کریپتون ناشی از باتری های لیتیوم یونی استفاده شده در ساختار گوشی های موبایل موجب ورود فشار به باتری شده و زمینه ای را فراهم می سازد که حداکثر مقدار انرژی ای که باتری قادر به ذخیره سازی آن است، به مرور کاهش پیدا کند. این موضوع همچنین موجب به خطر افتادن یکپارچگی باتری موبایل شده و حتی گاهی باعث انفجار آن می گردد.

 

عادت غلط شارژ شبانه چه بلایی سر باتری موبایل می آورد؟

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *