دانستنی های فنی و کاربردی

خبر خوب: باتری موبایل با قدرت دو هزار برابری در راه است!

خبر خوب: باتری موبایل با قدرت دو هزار برابری در راه است!

آینده ای بی نظیر در انتظار باتری موبایل

 

شاید برایتان جالب باشد بدانید که باتری موبایل لیتیوم یونی طراحی شده توسط محققین حاضر در دانشگاه ایلینوی آمریکا در مقایسه با باتری های معمولی از قدرتی دو هزار برابری برخوردار بوده و جالب تر این که 1000 برابر زودتر از آن ها شارژ می شود!

جریان از این قرار است که محققان دانشگاه ایلینوی واقع در شهر اوربانا موفق به توسعه تکنولوژی موجود در باتری موبایل لیتیوم یونی شده و بدین ترتیب به کاربران نوید داده اند که در آینده ای نه چندان دور باتری هایی 2000 برابر قدرتمندتر از باتری های حال حاضر در اختیار آنان قرار می دهند! این دسته از پژوهشگران بر این باورند که دستیابی به فناوری مذکور تنها گامی تکاملی در تکنولوژی باتری موبایل محسوب نمی شود، بلکه این فناوری می تواند موجبات تغییر کلی قواعد پیشین ذخیره سازی را فراهم نموده و زمینه ای را فراهم سازد که کاربران به انجام کارهای جدیدی روی آورند.

بزرگ ترین دغدغه های دنیای امروز

همان گونه که می دانید یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی که دنیای امروز با آن مواجه است، دغدغه صرفه جویی در انرژی در کلیه زمینه ها می باشد. متاسفانه امروزه امکان دستیابی به قدرت و انرژی به صورت همزمان میسر نیست. به عبارت دیگر نمی توان در عین حال که قدرت زیادی در اختیار داریم، از انرژی زیادی نیز بهره ببریم.

اگر چه ابر خازن ها قادر به فراهم سازی شرایطی به منظور آزاد کردن قدرتی عظیم برای مدت زمانی بسیار کوتاه هستند و یا سلول های سوختی توانایی ذخیره سازی مقدار زیادی انرژی را دارند، اما همه این ها محدود به حداکثر توان خروجی می باشند. این موضوع اگر چه ممکن است در نگاه اول از دید شما سطحی و بی اهمیت به نظر برسد، اما مشکلی اساسی بوده و نیازمند حل زود هنگام است. چرا که اغلب برنامه های کاربردی مورد استفاده در دنیای امروز همچون فناوری های تلفن های همراه هوشمند، رایانه های پوشیدنی و… همه و همه به قدرت و انرژی بسیار زیادی نیازمندند. در حال حاضر باتری موبایل لیتیوم یونی بهترین راه حل موجود برای دستیابی به انرژی و قدرت زیاد است که گاها توسط محققان با چالش های جدی و جدیدی رو به رو می شوند.

باتری موبایل جدیدی که بسیاری از کاربران را بی قرار حضور خود در دنیای فناوری ساخته است، در عین حال که 30 برابر کوچکتر از باتری های امروزی است، قادر است برد سیگنال ها را تا 30 برابر تقویت نماید! در رابطه با این دسته از باتری موبایل جالب است بدانید که در مقایسه با باتری های نیکل- روی و لیتیوم یونی از تراکم قدرت بیشتری برخوردار هستند. همانگونه که پیش تر نیز اشاره کردیم، این باتری موبایل رویایی تا 1000 برابر سریع تر از باتری های عادی شارژ می شود.

خبر خوب: باتری موبایل با قدرت دو هزار برابری در راه است!

پیشرفتی عظیم در انتظار باتری موبایل

 

لازم به ذکر است که پیشرفت عظیم نام برده از یک ساختار کاتدی و آندی جدید که توسط محققان دانشگاه ایلینوی اختراع شده است، ناشی می گردد. گفتنی است که باتری موبایل لیتیوم یونی استاندارد متشکل از آند جامد دو بعدی ساخته شده از گرافیت و نیز کاتد تولید شده از نمک لیتیوم می باشد. این در حالی است که باتری موبایل جدید وعده داده شده از سوی محققان دانشگاه ایلینوی آند و کاتدی متخلخل و سه بعدی دارد. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که ساختار جدید مذکور چگونه تولید شده است؟

جالب و در عین حال لازم است بدانید که ساختار الکترودی جدیدی که پیش تر به تشریح آن پرداختیم، از طریق قرار دهی ساختاری از پلی استایرن یا به عبارت دیگر فایبر گلاس بر روی بستری شیشه ای فراهم می گردد. بدین منظور نیکل الکترودیپوزیت را بر روی پلی استایرن مستقر ساخته و در گام بعدی الکترودهای نیکل- قلع را به عنوان آند و دی اکسید منگنز را به عنوان کاتد بر می گزینند.

 

خبر خوب: باتری موبایل با قدرت دو هزار برابری در راه است!

به کارگیری تکنولوژی مذکور در تمامی دستگاه های باتری خور امکان پذیر است!

 

جالب است بدانید که تکنولوژی فوق الذکر به احتمال فراوان در کلیه دستگاه های باتری خور مورد استفاده قرار بگیرد. به تلفن همراه هوشمندی فکر کنید که باتری موبایل مورد استفاده در ساختار آن ضخامتی به اندازه یک کارت اعتباری داشته باشد! این تمام آن چیزی است که کاربران تلفن های همراه هوشمند در پی آن هستند.

البته باید توجه داشت که به واقعیت پیوستن این موضوع از جانب محققان فعال در دانشگاه ایلینوی آمریکا نیازمند اثبات این موضوع است که تکنولوژی ابداع شده توسط آن ها نه تنها افزایش سایز باتری های موبایل را در پی نخواهد داشت، بلکه موجب کاهش 30 برابری ابعاد آن می گردد. مورد دوم این که محققان باید اثبات نمایند که تکنولوژی مذکور با دارا بودن قیمتی هنگفت به منظور تولیدات تجاری همگان را بهت زده نمی کند و بدین ترتیب با ورود به دنیای فناوری به کابوس تخلیه شارژ گاه و بی گاه باتری موبایل و دردسرهای کاربران پایان می دهد.

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *