دانستنی های فنی و کاربردی

پاسخگویی دکتر باتری به سوالات رایج در مورد باتری موبایل

پاسخگویی دکتر باتری به سوالات رایج در مورد باتری موبایل

یکی از اساسی ترین مشکلاتی که کاربران امروزی تلفن های همراه هوشمند با آن مواجه هستند، عمر باتری موبایل می باشد. اگر چه پیشرفت گوشی های هوشمند بسیار سریع بوده و این دسته از گجت ها روز به روز قدرتمندتر می شوند، اما طراحان در زمینه باتری موبایل عملکرد قابل توجهی نداشته و هنوز موفق به وفق دادن محصولات تولیدی خود با گوشی های قدرتمند امروزی نشده اند.

از حضور باتری های لیتیوم یونی در میان کاربران چندین دهه می گذرد، اما از زمان عرضه آن ها تا کنون هیچ تغییر اساسی در ساختار و کارکرد آن ها به وجود نیامده است. اگر چه تلاش های بسیار زیادی به منظور بهبود کارایی باتری های امروزی صورت گرفته است، اما عدم موفقیت این تلاش ها حاکی از آن است که باتری های لیتیوم یونی به زودی جای خود را به باتری های دیگری نخواهند داد و اوضاع بهتر نخواهد شد.

دردسرهای تخلیه زود هنگام باتری موبایل زمینه شکل گیری سوالات متعددی را در ذهن کاربران فراهم ساخته است. به همین دلیل دکتر باتری بر آن شده است که به تعدادی از سوالات کاربران پاسخ داده و به شبهات آنان پایان دهد. برای دستیابی به پاسخ پرسش های پر تکرار خود تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

 

پاسخگویی دکتر باتری به سوالات رایج در مورد باتری موبایل

پرسش درباره باتری موبایل از شما، پاسخ از دکتر باتری

 

  • شارژ اولیه، بلی یا خیر؟

 

یکی از پر تکرارترین سوالاتی که همواره از سوی کاربران پرسیده می شود این است که آیا باتری موبایل موجود در ساختار تلفن های هوشمند خریداری شده توسط آن ها نیازمند شارژ اولیه است؟

پاسخ سوال فوق الذکر منفی است. اگر چه باتری های نیکل کادمیومی قدیمی به دلیل دارا بودن اثر حافظه میزان مشخصی از ظرفیت را مبنای شارژ و دشارژ باتری موبایل قرار می دادند و به همین دلیل پیش از استفاده نیازمند شارژ اولیه چند ساعته بودند، اما باتری های لیتیوم یونی این گونه نبوده و شارژ اولیه تاثیری بر سلامت و طول عمر آن ها ندارد. این باتری ها در عین حال از کیفیت و ماندگاری بیشتری برخوردار بوده و برای کاربران امروزی مناسب تر هستند.

 

پاسخگویی دکتر باتری به سوالات رایج در مورد باتری موبایل

 

  • کاهش عمر تدریجی باتری موبایل؛ درست یا نادرست؟

 

اگر چه این یک حقیقت تلخ است، اما طول عمر باتری موبایل با گذشت زمان کاهش یافته و در این رابطه کاری از شما ساخته نیست. چرا که باتری های لیتیوم یونی امروزی تنها توانایی تحمل چندین سیکل شارژ و دشارژ مشخص را داشته و پس از آن با مشکل تخلیه سریع و حتی از کار افتادگی مواجه می شوند.

 

حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که منظور از سیکل شارژ و دشارژ چیست؟

 

لازم به ذکر است که یک بار تخلیه کامل شارژ باتری را تحت عنوان یک سیکل شارژ در نظر می گیرند. البته این موضوع الزاما نباید از یک شارژ باشد. گفتنی است که به دلیل متفاوت بودن تعداد سیکل ها در هر باتری موبایل، عمر و ماندگاری آن ها متفاوت می باشد. این میزان بین 300 تا 500 چرخه شارژ متفاوت بوده و زمینه ای را فراهم می سازد که باتری موبایل پس از گذشت یک الی دو سال 30 درصد از ظرفیت اصلی خود را از دست بدهند.

 

پاسخگویی دکتر باتری به سوالات رایج در مورد باتری موبایل

 

  • شارژ طولانی مدت باتری موبایل؛ درست یا غلط؟

 

بسیاری از کاربران این سوال را مطرح می کنند که آیا شارژ طولانی مدت باتری موبایل برای مثال اتصال شب تا صبح آن به منبع شارژ می تواند موجب ورود صدمه به آن شود؟

اگر چه برخی منابع معتقدند که اتصال طولانی مدت باتری به منبع شارژ صدمه های جبران ناپذیری را به آن وارد می کند، اما حقیقت این است که این گونه نیست. چرا که باتری های جدید در ساختار خود تعدادی مدار محافظتی داشته که پس از دستیابی باتری به شارژ کامل فعال شده و از ورود جریان و ولتاژ بیشتر به داخل آن جلوگیری به عمل می آورند. البته به یاد داشته باشید که اتصال طولانی مدت گوشی به شارژر باعث داغ شدن باتری آن شده که در برخی مواقع می تواند خطر ساز شود. به ویژه در مناطق دارای آب و هوای گرم انجام این کار خطرناک تر بوده و حتی ممکن است موجب انفجار و اشتعال باتری و گوشی گردد.

یکی از اصلی ترین قاتلین باتری های موبایل گرما است. بنابراین همواره سعی کنید دمای اطراف باتری موبایل خود را به ویژه در حین شارژ سرد نگه داشته و بدین ترتیب نقش به سزایی در به تاخیر انداختن خرابی آن داشته باشید.

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *