دانستنی های فنی و کاربردی

آنچه که باید در مورد عمر باتری موبایل بدانید!

آنچه که باید در مورد عمر باتری موبایل بدانید!

آنچه که باید در مورد عمر باتری موبایل بدانید!

 

یکی از اساسی ترین دغدغه های کاربران تلفن های همراه هوشمند امروزی طول عمر باتری موبایل است. روش های متعدد و در عین حال متنوعی وجود دارند که قادرند میزان عمر باتری موبایل و عملکرد آن را اندازه بگیرند. از جمله مهم ترین این روش ها می توان به مدت زمان نگهداری شارژ توسط باتری موبایل با یک بار شارژ کامل، تعداد میلی آمپر ساعت تخمین زده شده به وسیله شرکت سازنده و نیز تعداد سیکل های شارژ تا رسیدن به انتهای عمر مفید باتری موبایل اشاره کرد.

جالب است بدانید که عوامل مختلفی عمر باتری موبایل را تحت تاثیر قرار می دهند. نوع، تعداد و کیفیت سلول های مورد استفاده در ساختار باتری موبایل مهم ترین موارد اثرگذار در این زمینه هستند. در حالت کلی می توان گفت که سلامت باتری موبایل و طول عمر آن پس از گذراندن سیکل های مشخص شارژ و دشارژ به مرور کاهش یافته و باتری ضعیف تر می شود. اما با این وجود راهکارهایی وجود دارد که با توسل به آن ها می توان عمر باتری موبایل را تا حدودی افزایش داده و خرابی آن را به تاخیر انداخت.

 

آنچه که باید در مورد عمر باتری موبایل بدانید!

سلامت باتری موبایل خود را تامین کنید

 

باتری های لیتیوم یونی و باتری های لیتیوم پلیمری زمینه ای را فراهم می سازند که کاربران بتوانند از امکان تخلیه شارژ جزئی بهره مند شوند. این بدین معنا است که شما می توانید شارژ باتری موبایل خود را در محدوده 40 تا 80 درصد نگه داشته و بنابراین تعداد چرخه های بیشتری تا رسیدن به پایان عمر باتری موبایل در اختیار داشته باشید.

جالب است بدانید که باتری های قدیمی همچون باتری های نیکل کادمیومی از چنین ویژگی ای برخوردار نبوده و به دلیل دارا بودن حافظه شارژ باید به طور کامل و تا رسیدن به صفر درصد تخلیه شده و سپس مجدا شارژ می شدند. جالب تر این که اگر کاربران باتری های نیکل کادمیومی قدیمی را زمانی که شارژ آن ها 20 درصد بود، به شارژ مجدد می زدند، باتری برای دفعات بعدی شارژ 20 درصد را به عنوان شارژ صفر درصد می شناخت. این ویژگی را تحت عنوان اثر حافظه نام گذاری کردند.

روش های گوناگونی برای افزایش ماندگاری و طول عمر باتری موبایل وجود دارد که در ادامه به معرفی و بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

 

– استفاده از شارژ اصلی

 

یکی از مهم ترین روش هایی که به منظور افزایش عمر باتری موبایل، لپتاپ، تبلت و… وجود دارد، استفاده از شارژرهای اصلی این گجت ها و یا به کارگیری شارژرهایی است که با آن ها همخوانی دارد. شارژرهای تقلبی و ناسازگار با تلفن همراه آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به آن ها وارد نموده و حتی گاهی زمینه اشتعال و انفجار آن ها را فراهم می سازند.

جالب است بدانید که روش هایی که زمینه افزایش عمر باتری موبایل را فراهم می سازند، به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شوند:

1. روش هایی که باعث می شوند عمر باتری موبایل به طور کلی افزایش یابد.

2. روش هایی که عمر باتری موبایل را در هر بار شارژ کردن افزایش می دهند.

همه ما به عنوان کاربران تلفن های همراه همواره انتظار داریم که شارژ باتری موبایل ما حداقل از ابتدا تا انتهای روز دوام بیاورد. به یاد داشته باشید که هر چه تلفن همراه شما قدیمی تر شود، قدرت نگهداری شارژ آن نیز به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که میزان ماندگار باتری موبایل در طول روز تابع نحوه استفاده کاربر از آن در همان روز و نیز نحوه استفاده از آن در گذشته می باشد. همان گونه که می دانید باتری های مورد استفاده در ساختار تلفن های همراه امروزی از نوع لیتیوم یونی می باشد. توانایی این نوع باتری ها به منظور ذخیره سازی شارژ به میزان تخریب آن ها وابسته است. به عبارت دیگر میان چگونگی استفاده کاربر از تلفن همراه و نیز ظرفیت شارژی که این دستگاه در آینده در اختیار وی قرار می دهد، ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی وجود دارد.

 

آنچه که باید در مورد عمر باتری موبایل بدانید!

– کنترل تخلیه شارژ باتری موبایل

 

لازم به ذکر است که باتری های لیتیوم یونی به طور معمول پس از گذشت 300 تا 500 سیکل شارژ و دشارژ بیش از 20 درصد ظرفیت خود را از دست می دهند. البته تعداد معدودی از این باتری ها چنین عملکردی را از خود به نمایش می گذارند. چرا که بسیاری از آن ها پس از گذراندن 100 چرخه شارژ و دشارژ ظرفیت زیادی را از دست داده و ماندگاری آن ها به طور چشمگیری کاهش می یابد.

یکی از روش های افزایش ظرفیت آینده باتری موبایل محدود نمودن میزان تخلیه شارژ آن ها است. همواره سعی کنید شارژ باتری موبایل خود را بین 20 تا 80 درصد نگه داشته و پس از این که شارژ آن به کمتر از 20 درصد تنزل کرد، نسبت به انجام شارژ مجدد اقدام کنید.

افزایش زمان شارژ، نگهداری باتری در زمان مناسب، به کارگیری حالت صرفه جویی باتری، کم کردن روشنایی صفحه نمایش، خاموش کردن وای فای و دیتا، محدود نمودن استفاده از محتواهای ویدئویی، استفاده از حالت هواپیما و… از دیگر روش هایی هستند که با استفاده از آن ها می توان ماندگاری باتری موبایل را افزایش داد.

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *