دانستنی های فنی و کاربردی

مقایسه باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

مقایسه باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

مقایسه باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

 

مقایسه باتری موبایل ؛ جالب است بدانید که باتری موبایل مورد استفاده در ساختار تلفن های همراه هوشمند امروزی از نوع لیتیوم یونی و یا لیتیوم پلیمری می باشد. همین امر دکتر باتری را بر آن داشته است که با هدف آشنایی شما به معرفی این دو نوع باتری موبایل و بررسی تفاوت های میان آن ها بپردازد.

 

تفاوت باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری از نظر ایمنی

 

جالب و در عین حال لازم است بدانید که هر دو نوع باتری موبایل مذکور حساسیت بسیار زیادی به شارژ بیش از اندازه دارند. ورود شارژ بیش از حد به این باتری ها زمینه انفجار و احتراق آن ها را فراهم می سازد. اما نگران نباشید. در ساختار باتری های مذکور مدارهای محافظتی متعددی تعبیه شده اند که از وقوع هرگونه اتفاق غیر منتظره جلوگیری به عمل می آورند. این مدارها پس از این که شارژ باتری به صد درصد می رسد، به طور خودکار فعال شده و بدین ترتیب از ورود جریان اضافی به باتری موبایل جلوگیری می کنند.

تلفن های همراه هوشمند امروزی در حال حاضر مراحل نوآوری خود را پشت سر گذاشته و روز به روز کامل تر و هوشمندتر می شوند. تولید کنندگان همواره تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که بخش های داخلی موبایل را سامان دهی کرده و بر این موضوع تمرکز کرده اند. همین امر موجب شده است که سخت افزارهایی بسیار قوی تولید شده و به ساختار تلفن های همراه راه یابند.

مقایسه باتری موبایل

به یاد داشته باشید که برخورداری تلفن های همراه از قابلیت ها و ویژگی های متعدد در صورتی که از یک باتری موبایل قوی و دارای طول عمر زیاد بی بهره باشد، بی ارزش بوده و درست شبیه به خرید یک اسباب بازی گران قیمت و در عین حال بدون استفاده است. در گذشته یکی از مقصرترین عواملی که موجب عدم پیشرفت باتری موبایل شد، تولید کنندگان این دسته از وسایل بودند. اما در حال حاضر اوضاع در این زمینه بهبود یافته و تحقیقات گسترده ای در زمینه باتری مورد استفاده برای شارژ دستگاه های هوشمند در حال انجام می باشد. پس از آزمون و خطاهای بسیاری که در طول چند دهه گذشته صورت گرفت، دو نوع باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری عنوان بهترین باتری های مورد استفاده در تلفن های همراه را به خود اختصاص دادند.

مقایسه باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

ویژگی های باتری موبایل لیتیوم یونی

 

باتری های لیتیوم یونی جزء نخستین نوع باتری های موبایل عرضه شده به بازار هستند. این باتری ها که سابقه حضوری طولانی مدت در میان کاربران را دارا می باشند، متشکل از یک الکترود مثبت، یک الکترود منفی و یک الکترولیت هستند. جالب است بدانید که الکترولیت مورد نظر در یک حلال آلی در مابین الکترودها ذخیره می گردد. تمام باتری نیز با استفاده از یک قاب فلزی به طور کاملا محکم پیچیده می شود. در ساختار این دسته از باتری ها مدارهای محافظتی متعددی نیز به منظور تنظیم ولتاژ و جریان باتری تعبیه می شوند.

این دسته از باتری موبایل از چگالی انرژی بالایی برخوردار بوده و غالبا طول عمری طولانی دارند. باتری های لیتیوم یونی از قابلیت تعویض توسط کاربران نیز برخوردار هستند.

از جمله مهم ترین معایب باتری های لیتیوم یونی می توان به وزن سنگین، هزینه بر بودن افزودن مدارهای محافظتی، سطح بالای خود تخلیه شارژ و ظاهر مستطیلی آن ها اشاره کرد.

 

ویژگی های باتری موبایل لیتیوم پلیمری

 

باتری موبایل لیتیوم پلیمری دسته ای از باتری هایی هستند که پس از باتری های لیتیوم یونی طراحی و تولید شده و به منظور استفاده مشتریان به بازار عرضه شدند. اجزای سازنده این دسته از باتری ها شباهت بسیار زیادی به اجزای تشکیل دهنده باتری های لیتیوم یونی دارند. اصلی ترین تفاوت میان این دو نوع باتری ماده جداسازی است که در ساختار آن ها مورد استفاده قرار گرفته است.

ماده جداساز به کار گرفته شده در باتری موبایل لیتیوم پلیمری از پلیمر میکرو متخلخل بوده که با استفاده از یک ژل الکترولیتی پوشش داده شده است. ماده جداساز در این دسته از باتری ها همچون کاتالیزوری در کل فرآیند شیمیایی کار می کند. لازم به ذکر است که باتری های مذکور مانند همتایان لیتیوم یونی خود دارای تعدادی مدار محافظتی هستند که وظیفه تنظیم ولتاژ و جریان ورودی را بر عهده دارند. اما بر خلاف باتری های لیتیوم یونی احتیاجی به قاب های فلزی ندارند.

از جمله مهم ترین مزیت های باتری موبایل لیتیوم پلیمری می توان سطح خود دشارژی پایین، وزن سبک و طراحی در اشکال مختلف را نام برد. این در حالی است که پایین بودن چگالی انرژی، قیمت بالا، کوتاه بودن عمر مفید و عدم امکان تعویض توسط کاربران حائز اهمیت ترین معایب این نوع باتری ها هستند.

 

مقایسه باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *