دانستنی های فنی و کاربردی

آشنایی با ویژگی های باتری موبایل و یکی از نشانه های خرابی آن

آشنایی با ویژگی های باتری موبایل و یکی از نشانه های خرابی آن

با باتری موبایل خود بیشتر آشنا شوید!

 

– ولتاژ و جریان

 

باتری موبایل شما به عنوان منبع تغذیه ای مهم تامین کننده ولتاژ و جریان مورد نیاز تلفن همراه شما می باشد، تا بدین ترتیب گوشی شما روشن مانده و امکان انجام کارهای روزمره را برای شما فراهم سازد. ولتاژهای مورد استفاده هر یک از باتری ها غالبا در محدوده 3.6 تا 4.1 ولت می باشند.

به گفته دکتر باتری به عنوان یکی از مجرب ترین کارشناسان فعال در این زمینه، جریان یکی دیگر از ویژگی های معرفی شده بر روی باتری موبایل می باشد که معمولا بر حسب میلی آمپر ساعت که آن را با نماد mAh نشان می دهند، بیان می شود. جالب است بدانید که این میزان را تحت عنوان ظرفیت باتری نیز تعریف می کنند. میزان جریان باتری های موبایل با توجه به درخواست تلفن های همراه و نوع باتری های مورد استفاده بین 600 تا 4400 میلی آمپر ساعت تخمین زده شده است.

لازم به ذکر است که ویژگی هایی نظیر مدت زمان نگهداری شارژ، کارکرد و مقدار جریان دهی باتری موبایل را بر اساس میزان جریان آن می توان محاسبه نمود.

آشنایی با ویژگی های باتری موبایل و یکی از نشانه های خرابی آن – جنس

 

جنس باتری های موبایل غالبا نیکل و یا لیتیومی می باشد. نیکل کادمیوم، نیکل متال هیدرات، لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر نمونه هایی از این نوع باتری ها هستند. باتری های لیتیومی رایج ترین نوع باتری های مورد استفاده در گوشی های امروزی می باشند. به عقیده دکتر باتری، باتری های لیتیومی در مقایسه با سایر باتری ها مقاومت بیشتری در برابر دما و ضربه دارند. یکی از جالب ترین ویژگی های باتری موبایل لیتیومی خاصیت شکل پذیری آن ها می باشد.

اصلی ترین وظیفه باتری موبایل تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی، تولید جریان مورد نیاز و استفاده از آن به منظور روشن نگه داشتن تلفن همراه می باشد. باتری های موبایل مورد استفاده در گوشی های امروزی در دو نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری موجود می باشند.

 

دکتر باتری در این زمینه اظهار می دارد:

 

باتری های لیتیوم یونی در مقایسه با باتری های لیتیوم پلیمری دوام و ماندگاری بیشتری دارند. این در حالی است که امنیت نوع پلیمری باتری موبایل امنیت بیشتری دارد. جالب است بدانید که گرما زمینه ای را فراهم می سازد که باتری های لیتیومی باد کنند. این در حالی است که احتمال منفجر شدن آن ها بسیار کم و تا حدی غیر ممکن می باشد.

 

دکتر باتری در مورد باتری های لیتیوم یونی می گوید:

 

این دسته از باتری ها ممکن است در اثر ورود ضربه و یا تحمل گرمای شدید منفجر شوند. جالب است بدانید که باتری های لیتیوم یونی پس از این که 500 بار شارژ و دشارژ شوند، 10 تا 20 درصد ظرفیت اولیه و اصلی خود را از دست می دهند. این موضوع در مورد باتری موبایل لیتیوم پلیمری نیز صدق می کند، به گونه ای که این باتری ها پس از 300 چرخه شارژ و دشارژ کامل این میزان ظرفیت را از دست خواهند داد.
مقایسه این باتری ها با یکدیگر حاکی از آن است که باتری لیتیوم یونی در مقایسه با نوع لیتیوم پلیمری ویژگی های بهتر و قابل قبول تری به منظور بهره گیری در گوشی های هوشمند دارد.

 

آشنایی با ویژگی های باتری موبایل و یکی از نشانه های خرابی آن آشنایی با ویژگی های باتری موبایل و یکی از نشانه های خرابی آن

مشکلات باتری های لیتیوم یونی

 

اگر چه این نوع باتری موبایل بهترین نوع باتری های موجود حال حاضر هستند، اما می توانند زمینه ایجاد مشکلات متعددی برای کاربران را فراهم آورند. یکی از دردسرسازترین انواع این مشکلات خالی شدن سریع شارژ باتری می باشد. دکتر باتری دلیل این امر را به این صورت بیان می کند:

ساختار باتری های لیتیوم یونی زمینه ای را فراهم می سازد که این دسته از باتری ها با گذشت زمان مشکل افت توان شارژ دهی و ظرفیت پیدا کنند. لازم به ذکر است که هیچ روشی به منظور جلوگیری از وقوع مشکل فوق الذکر وجود ندارد. زیرا این موضوع از ساختار و ماهیت باتری موبایل نشات می گیرد و ربطی به شرایط ندارد.

 

دردسری به نام تورم باتری موبایل!

 

باد کردن باتری های موبایل یکی از مهم ترین و اولین نشانه های خرابی آن ها است. به منظور آگاهی از این مشکل در صورت عدم وضوح آن، باتری موبایل را بر روی سطحی صاف مستقر ساخته و با حرکت دادن آن، آن را همچون فرفره بچرخانید. چرخش عادی باتری موبایل به معنای وجود تورم و خرابی آن می باشد. بنابراین نیاز است باتری تعویض شده و نسبت به خرید باتری جدید اقدام گردد.

آشنایی با ویژگی های باتری موبایل و یکی از نشانه های خرابی آن

اما گاهی اوقات سطح باتری به دلیل صافی بیش از حد موجب عدم چرخش آن بر روی سطوح صاف می شود. در این صورت می توان نتیجه گرفت که باتری متورم نبوده و احتمالا سالم می باشد. توجه داشته باشید که صاف بودن سطح باتری به معنای سالم بودن صد در صد آن نیست. زیرا ممکن است باتری خراب باشد ولی به مرحله باد کردن نرسیده باشد.

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *