دانستنی های فنی و کاربردی

آنچه که نیاز است در مورد انواع باتری موبایل بدانید!

آنچه که نیاز است در مورد انواع باتری موبایل بدانید!

آنچه که نیاز است در مورد انواع باتری موبایل بدانید!

 

همان گونه که همه شما به خوبی می دانید، گوشی های موبایل و تبلت های عرضه شده در این روزهای گرمی بازار تکنولوژی با باتری های گوناگونی عرضه می گردند. گفتنی است که آنچه تعیین کننده میزان ذخیره انرژی در باتری موبایل می باشد، کیفیت باتری است. بدین ترتیب بازه زمانی نیاز باتری موبایل و تبلت به شارژ نیز بر همین اساس مشخص می گردد.

این موارد گاها زمینه ایجاد محدودیت هایی در رابطه با سایز و وزن باتری ها را فراهم می سازند. بزرگ و سنگین شدن باتری موبایل موجب نامناسب شدن تلفن همراه شده و همین امر موجب شده است که طراحان و شرکت های سازنده این دسته از باتری ها همواره سه فاکتور ترکیب شیمیایی، اندازه و وزن را در ساخت باتری مد نظر قرار می دهند.

خرابی باتری ها و یا دشارژ سریع آن ها از این جهت که بسیاری از مردم یک، دو و حتی برخی از آنان بیش از دو تلفن همراه دارند، می تواند موضوعی آزار دهنده و دردسرساز باشد. تنوع باتری های موبایل موجب ایجاد تفاوت در طول عمر مفید آن ها شده است. از جمله متداول ترین انواع باتری موبایل می توان به باتری های نیکل کادمیوم، لیتیم یونی و لیتیوم پلیمری اشاره کرد.

معرفی رایج ترین انواع باتری‌های موبایل و ویژگی های آن ها

 

با دکتر باتری همراه باشید تا شما را با رایج ترین انواع باتری موبایل و ویژگی ها، مزایا و معایب هر کدام آشنا سازد!

 

آنچه که نیاز است در مورد انواع باتری موبایل بدانید!

– ویژگی های باتری موبایل نیکل کادمیوم

 

باتری های نیکل کادمیومی نخستین نسل باتری های موبایل قابل حمل هستند. گفتنی است که استفاده از این باتری ها در عصر حاضر متوقف شده است. این در حالی است که باتری هایی با ویژگی های بهتر جایگزین باتری های نیکل کادمیومی قدیمی که بسیار بزرگ بوده و وزن زیادی داشتند، شده اند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این دسته از باتری موبایل خیلی زود داغ شده و موجب ایجاد مشکلاتی مخصوصا در زمان برقراری تماس می شد. این داغ شدن ها به مرور عملکرد گوشی را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز مشکلات بزرگتری شد. مشکل باتری های نیکل کادمیومی به همین جا ختم نشده و استفاده از فلز سمی کادمیوم در ساخت این دسته از باتری ها ضمن ایجاد خطراتی قابل توجه، زمینه آلودگی های زیست محیطی را تشدید می نمود. تمام این ویژگی های منفی در کنار نیاز به تعویض دو سال یکبار دست به دست هم دادند تا این نوع باتری ها منسوخ گردند!

 

آنچه که نیاز است در مورد انواع باتری موبایل بدانید!

– ویژگی های باتری موبایل لیتیوم یونی

 

باتری های لیتیوم یونی که آن ها را به اختصار LIB نیز می نامند، خانواده ای معروف از باتری های قابل شارژ هستند که در عین حال تراکم انرژی بالایی دارند. لازم به ذکر است که در ساخت باتری های LIB ترکیب لیتیوم متصل شده را جایگزین لیتیوم های فلزی مورد استفاده در باتری های اولیه لیتیوم یکبار مصرف به عنوان الکترود کرده اند.

باتری های لیتیوم یونی در مقایسه با سایر باتری های قابل شارژ مشابه خود وزن کمتری دارند و مقدار زیادی انرژی الکتروشیمیایی را در واحد حجم خود ذخیره سازی می کنند. این دسته از باتری ها در عین دارا بودن عمر طولانی، انرژی ذخیره سازی شده را به آرامی از دست داده و غالبا در تلفن های همراه، تبلت ها، آی پدها و… مورد استفاده قرار می گیرند.

گفتنی است که این نوع از باتری موبایل حساسیت زیادی به شارژ شدن بیش از حد نشان می دهد. به عبارت دیگر باتری موبایل لیتیوم یونی در صورتی که بیش از اندازه شارژ گردد، منفجر می شود.

افزودن مدارهای محافظ به این دسته از باتری ها اگرچه تضمین کننده عدم وقوع اتفاقات غیر منتظره ای نظیر انفجار می باشد، اما موجب افزایش سرسام آور هزینه ها خواهد شد. حضور باتری های لیتیوم یونی در عرصه تکنولوژی به مرور زمان کمرنگ شده و آن ها جای خودشان را به باتری های لیتیوم پلیمری دادند. البته استفاده از این نوع باتری ها اگرچه کمتر از گذشته، اما هنوز هم رایج می باشد.

 

آنچه که نیاز است در مورد انواع باتری موبایل بدانید!

– ویژگی های باتری موبایل لیتیوم پلیمری

 

باتری های لیتیوم پلیمری پس از همنوعان لیتیوم یونی خود پا به عرصه تکنولوژی گذاشتند. این نوع از باتری موبایل که با نام اختصاری لی پو نیز شناخته می شود، از سال 1995 به بعد در ساخت گوشی های موبایل، دوربین های دیجیتال و… مورد استفاده قرار گرفت.

باتری های لی پو علاوه بر دارا بودن تمام مزایای هم نوعان لیتیوم یونی خود، سبک و در عین حال شکل پذیر می باشند. بله، شکل پذیری یکی از جالب ترین ویژگی های باتری موبایل لیتیوم پلیمری است، به این معنی که امکان تغییر شکل این باتری ها و تبدیل آن ها به فرم دلخواه کاربر وجود دارد.

این دسته از باتری های موبایل نسبت به حجم خود چگالی انرژی بالایی دارند و در عین منعطف بودن در مقایسه با سایر باتری ها انرژی بیشتری را ذخیره سازی نموده و در دسترس قرار می دهند. سطح پایین خود دشارژی از دیگر مزایای باتری موبایل لی پو است.

در مقابل مزایای ذکر شده، این دسته از باتری ها معایبی نیز دارا هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به هزینه بالا، عمر مفید کوتاه و غیر قابل تعویض بودن توسط کاربران اشاره نمود.

 

آنچه که نیاز است در مورد انواع باتری موبایل بدانید!

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *