دانستنی های فنی و کاربردی

آشنایی با ساختار باتری موبایل

آشنایی با ساختار باتری موبایل

با ساختار باتری موبایل بیشتر آشنا شوید!

 

باتری موبایل یکی از اصلی ترین قسمت های موجود در ساختار گوشی های پر استفاده امروزی است که کیفیت آن تعیین کننده مدت زمان نگهداری انرژی توسط آن می باشد. برخی از باتری های موبایل ابعادی بزرگ و وزنی سنگین داشته و ظاهری ناخوشایند را برای تلفن همراه به وجود می آورند. همین امر موجب شده است که طراحان باتری موبایل سه اصل اندازه، زن و ترکیب شیمیایی را در نظر گرفته و سپس به طراحی بپردازند.

امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که تقریبا می توان گفت هر فردی یک تلفن همراه و گاهی دو و یا بیشتر از دو تلفن دارد! کار و زندگی تمامی این افراد به گونه ای وابسته به این گوشی ها بوده و به همین دلیل تخلیه زود هنگام باتری موبایل می تواند آرامش را از این دسته افراد سلب نماید. جالب است بدانید که هر باتری موبایل عمری مخصوص داشته و پس از گذشت این مدت با مشکلاتی رو به رو شده و کاربر را به دردسر می اندازد.

پیش از هر بحثی بهتر است نخست با ساختار باتری های موبایل از زبان دکتر باتری آشنا شویم.

 

فروشگاه اینترنتی دکتر باتری

– آشنایی با انواع باتری موبایل

 

رایج ترین باتری های موبایل را در سه نوع باتری های نیکل کادمیومی، باتری های لیتیوم یونی و باتری های لیتیوم پلیمری دسته بندی می کنند. باتری های نیکل کادمیومی دسته ای از باتری ها هستند که در ابزارهایی نظیر دریل و مته های خانگی به کار گرفته می شوند. باتری های لیتیوم یونی را تقریبا در ساختار کلیه تلفن های همراه می توان یافت. باتری های لیتیوم پلیمری نیز نسل جدید باتری های موبایل هستند که به تازگی رونمایی شده اند.

جالب است بدانید که باتری های لیتیوم پلیمری پیشرفته ترین فناوری مورد استفاده در زمینه باتری موبایل هستند که بسیار سبک بوده و میزان ظرفیت آن ها نسبت به نسل های قبلی خود 40 درصد افزایش پیدا کرده است.

باتری های لیتیوم پلیمری را غالبا در ساختار گوشی های قدیمی مورد استفاده قرار می دهند. اصلی ترین مشکل این دسته از باتری ها قیمت بالای آن ها است. این دسته از باتری ها به نسبت باتری موبایل لیتیوم پلیمری چگالی انرژی بیشتری داشته و ارزان تر از آن ها هستند. همین امر آن ها را به یکی از محبوب ترین باتری ها در زمان اهمیت زیاد فاکتور هزینه تبدیل کرده است.

این دو نوع باتری موبایل از نظر ترکیب شیمیایی مشابه بوده و آن چه که موجب تمایز آن ها می گردد، میزان تمایل آن ها به گرم شدن می باشد. باتری های لیتیوم یونی در ساختار خود مدارهایی محافظتی دارند که از گرم شدن آن ها جلوگیری نموده و بدین ترتیب مانع انفجار آن می گردد. این در حالی است که باتری های لیتیوم پلیمری از این نوع مدارهای محافظتی برخوردار نبوده و به همین دلیل امکان ساخت آن ها در ابعادی به کوچکی یک کارت اعتباری فراهم می باشد.

 

آشنایی با ساختار باتری موبایل

– باتری موبایل قابل تعویض یا غیر قابل تعویض؟!

 

قابل تعویض یا غیر قابل تعویض بودن باتری های موبایل یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که زمینه تمایز آن ها را فراهم می سازد. باتری های غیر قابل تعویض را سلول های لیتیوم یونی نیز نامگذاری نموده اند. علت این نامگذاری این است که این دسته از باتری ها سلولی مهر و موم و شامل ورق های کاتد و آند و لایه متمایز کننده ای در میان آن ها می باشد. یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار در این دسته از باتری موبایل اندازه آن ها می باشد.

اگر چه تکنولوژی های مورد استفاده در باتری های امروزی امکانات زیادی را در اختیار کاربران گوشی های موبایل قرار نمی دهد، اما بسیاری از کاربران همواره به دنبال پاسخ این پرسش هستند که کدام نوع باتری برای گوشی ها بهتر است؟

وزن باتری ها را سازندگان آن ها تعیین می کنند. این تصمیم گیری بر اساس وزن گوشی مورد نظر صورت می پذیرد. گفتنی است که باتری های لیتیوم یونی در مقایسه با نوع لیتیوم پلیمری از ظرفیت انرژی بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل استفاده از آن ها در ساختار گوشی هایی با نیاز فعلی بالاتر ارجحیت دارد. حال شاید این سوال ذهنتان را به خود مشغول کرده باشد که منظور از ظرفیت در این دسته از باتری ها چیست؟

لازم است بدانید که ظرفیت باتری واحدی اندازه گیری با یکای میلی آمپر ساعت و مشخص کننده مقدار الکتریسیته ای است که در یک زمان معین به باتری مورد نظر منتقل می گردد.

 

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *