دانستنی های فنی و کاربردی

تکنولوژی های بی نظیر باتری موبایل در خدمت تغییری عظیم در دنیا

تکنولوژی های بی نظیر باتری موبایل در خدمت تغییری عظیم در دنیا

تکنولوژی های بی نظیر باتری موبایل

 

باتری موبایل دوال- کربن

 

باتری موبایل لیتیوم یونی مورد استفاده در ساختار تلفن های همراه هوشمند امروزی علاوه بر عدم دارا بودن انرژی کافی با محدودیت های مختلف دیگری نظیر مدت زمان طولانی شارژ، نوسانات مداوم و طول عمر کوتاه نیز مواجه هستند. حتی اگر جدیدترین تکنولوژی های شارژ سریع را به منظور شارژ این دسته از باتری ها مورد استفاده قرار دهید، باز هم وقت زیادی از شما تلف خواهد شد. گفتنی است که این دسته از باتری ها در حین شارژ داغ شده و در صورت کنترل گرمای ایجاد شده زمینه اشتعال و انفجار باتری فراهم خواهد شد.

پر و خالی شدن باتری های لیتیوم یونی پر استفاده امروزی یکی از دلایل کاهش عمر آن ها می باشد. جالب است بدانید که این باتری ها در طول 250 بار پر و خالی شدن حدود 20 درصد کارایی و ظرفیت خود را از دست داده و به مرور زمان خراب و نیازمند تعویض می گردند. باتری موبایل دوال- کربن اساسی ترین روش برای حل مشکلات فوق الذکر می باشد که توسط شرکتی ژاپنی ارائه شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که در ساختار این نوع باتری ها کربن ساده را جایگزین آند و کاتد نموده اند. و اما نتیجه …

نتیجه کار منجر به تولید باتری ای شد که ظرفیت ذخیره سازی آن در مقایسه با باتری موبایل لیتیوم یونی چندان افزایش نیافته اما موفق شده است که بسیاری از محدودیت های این دسته از باتری ها را حل نماید. لازم به ذکر است که باتری موبایل دوال- کربن قابلیت 3000 بار تخلیه و شارژ کامل را داشته و به دلیل فراوانی کربن و خطرناک نبودن آن بسیار ارزان، غیر سمی و در عین حال ارزان قیمت هستند. گفتنی است که استفاده از این باتری ها به تلفن های همراه هوشمند محدود نبوده و شامل ماشین های برقی دیگر نیز می گردد. تولید این دسته از باتری ها را در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی به تازگی آغاز نموده و باید منتظر تغییرات دنیای موبایل با ظهور آن باشیم!

 

تکنولوژی های بی نظیر باتری موبایل در خدمت تغییری عظیم در دنیا

باتری موبایل لیتیوم- ایر

 

اصلاح شیمیایی باتری ها یکی از مهم ترین راه های افزایش تراکم آن ها می باشد. در چنین روشی منبع قدرت، اکسیژن مورد نیاز را از جو دریافت کرده و سپس به تولید آن در هنگام شارژ می پردازد. با این کار تراکم ذخیره سازی باتری موبایل حدود 40 برابر بیشتر از باتری های لیتیوم یونی بوده و این بسیار جالب است. استفاده از این دسته باتری ها در ساختار ماشین های برقی زمینه ای را فراهم می سازد که این ماشین ها هزاران کیلومتر مسافت را تنها با یک بار شارژ کامل طی کنند.

نخستین نسخه های باتری موبایل لیتیوم- ایر باتری های لیتیوم یونی را از میدان رقابت خارج نموده و بدین ترتیب شگفتی های زیادی را به ارمغان می آورند. اگر چه دسترسی به تکنولوژی ساخت این نوع باتری موبایل ممکن است سال های زیادی به طول بینجامد، اما بی شک این دسته از باتری ها، بهترین باتری های شیمیایی ممکن بوده که قادر به ارائه بهترین تراکم در وزنی مشخص می باشند.

تکنولوژی های بی نظیر باتری موبایل در خدمت تغییری عظیم در دنیا

خازن های قوی گرافنی

 

یکی از بهترین روش های بهبود عملکرد باتری موبایل حذف کامل آن از ساختار تلفن های همراه هوشمند می باشد. شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که با حذف باتری موبایل چه چیزی می تواند انرژی لازم به منظور عملکرد گوشی را فراهم نماید؟

جالب است بدانید که خازن ها یکی از برترین و در عین حال مناسب ترین جایگزین ها برای باتری ها هستند. اصلی ترین مزیت خازن ها در مقایسه با باتری موبایل عدم کاهش عمر آن ها در اثر پر و خالی شدن های مداوم و نیز شارژ شدن چند ثانیه ای آن ها می باشد. نسخه های آزمایشی خازن های قوی گرافنی حاکی از آن است که توان این دسته از باتری ها پس از 10 هزار بار پر و خالی شدن همچنان تغییر نمی کند که این نشان از آینده ای درخشان در زمینه باتری موبایل و نیز سایر وسایل برقی می باشد.

برخی خبرها نشان دهنده توسعه و گسترش این دسته از خازن های پر قدرت توسط تسلا هستند. بنابر اخبار منتشر شده این خازن ها در مدت زمانی چند ثانیه ای به طور کامل شارژ شده و خودروهای برقی استفاده کننده از آن ها قادر به طی مسافتی 800 کیلومتری با یک بار شارژ کامل آن ها هستند.

بی شک با گذشتن از باتری های لیتیوم یونی تکنولوژی های بزرگی در انتظار باتری موبایل و نیز سایر وسایل برقی خواهد بود. اگر چه دستیابی به این تکنولوژی ها بسیار زمان بر بوده و صبر و حوصله می طلبد، اما آن چه روشن است این است که آینده ای بسیار روشن در انتظار باتری ها است.

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *