دانستنی های فنی و کاربردی

خالی کردن کامل باتری موبایل و دردسرهای بی پایان آن

خالی کردن کامل باتری موبایل و دردسرهای بی پایان آن

از تخلیه کامل باتری موبایل بپرهیزید

 

شاید فوبیای خاموش شدن گوشی موبایل باشد، شاید هم عادتی که در میان کاربران رواج فراوانی یافته است، اما آنچه مشخص است این است که اکثر مردم پیش از این که شارژ باتری موبایل به 15 درصد برسد، نسبت به شارژ مجدد آن اقدام می نمایند. اگر چه ما این عادت، فرضیه و یا هر چیزی که شما اسمش را می گذارید، رد نمی کنیم، اما به شما پیشنهاد می دهیم که گاهی بیشتر از حد معمول به باتری موبایل خود فشار بیاورید. توجه داشته باشید که فقط گاهی اوقات، نه همیشه!

جالب است بدانید که تخلیه کامل باتری موبایل می تواند تاثیرات بسیار مخرب و جبران ناپذیری بر عمر آن ها داشته باشد. به گونه ای که ممکن است هنوز بوی نو بودن باتری موبایل شما باقی باشد، اما روزی ده بار جویای شارژر شود!

در سال های اخیر مقالاتی اگر چه انگشت شمار، اما از وجود اثر حافظه در باتری های لیتیوم یونی پر طرفدار امروزی خبر دادند. به عقیده محققان این مقالات اثر حافظه در باتری موبایل ناشی از شارژهای نصفه و نیمه من و شما است. منظور از شارژهای نصفه و نیمه در این جا، شارژ کردن باتری موبایل از نقطه شروعی غیر از صفر می باشد. این دسته از محققان بر این باور بودند که در چنین حالتی ظرفیت باتری موبایل به دلیل یادآوری چرخه کوتاه شده شارژ به طور چشمگیری کاهش می یابد. این محققین برای حل مشکل به وجود آمده توصیه کردند پس از این که شارژ باتری موبایل به صفر درصد رسید، آن را تا صد درصد شارژ کنید تا بدین ترتیب ظرفیت از دست رفته بازیابی شود!

همین نظریه غلط در میان مردم رواج قابل توجهی یافته و بسیاری از مردم چشم و گوش بسته به پیروی از آن پرداختند. نتیجه چه شد؟ دنیایی پر از باتری های موبایل آسیب دیده و خراب!

مطمئنا به منظور شارژ مجدد باتری موبایل نیازی به تخلیه کامل آن نیست. اثر تخلیه ای که موجب از بین رفتن باتری های زیادی شد، مربوط به باتری های نیکل کادمیمی قدیمی بوده و جالب است بدانید باتری های لیتیوم یونی نه تنها هیچ سودی از تخلیه کامل نمی برند، بلکه از این فرآیند به شدت متضرر نیز می شوند. خالی شدن کامل این نوع از باتری ها زمینه از هم پاشیدگی کاتد را فراهم می سازد. در صورت بروز چنین اتفاقی توان باتری های موبایل به منظور ذخیره انرژی به خطر افتاده و طول عمر آن ها به طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

خالی کردن کامل باتری موبایل و دردسرهای بی پایان آن

– عمق شارژ را کم کنید تا عمق فاجعه را بیشتر نکنید!

 

هنگامی که باتری موبایل تا رسیدن به صفر درصد خالی می شود، عمق تخلیه شارژ به طور غیر قابل انکاری افزایش می یابد. منظور از عمق تخلیه شارژ در این جا تفاوت میان درصد شارژ اولیه باتری و درصد پایانی آن است. این عمق معین کننده تعداد چرخه های تخلیه شارژی باتری موبایل شما می باشد. جالب است بدانید که هر باتری دارای چرخه تخلیه شارژ با تعداد محدود می باشد که پس از آن تعداد دیگر قادر به پذیرش شارژ نخواهد بود.

به عنوان یک تعریف استاندارد می توان گفت که یک چرخه تخلیه شارژ عبارت است از تخلیه کامل شارژ باتری که پس از آن شارژ مجدد صورت می گیرد. لازم به ذکر است که باتری های موبایل لیتیوم یونی به طور متوسط بین 300 تا 600 چرخه شارژ دارند که از طریق عمق کمتر می توانند تا حدودی افزایش پیدا کنند. برای مثال در صورتی که باتری پس از رسیدن به 40 درصد مجددا تا رسیدن به صد درصد شارژ شود، امکان افزایش چرخه ها به 600 تا 1500 چرخه میسر می باشد.

خالی کردن کامل باتری موبایل و دردسرهای بی پایان آن

راه درست شارژ کردن باتری موبایل چیست؟

 

جالب است بدانید این سوالی است که ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده است. به عقیده دکتر باتری، یکی از بزرگترین و معتبرترین فعالان در زمینه باتری موبایل، بهتر است برای شارژ باتری خود از فناوری شارژ سریع استفاده کنید. فناوری شارژ سریع یکی از قابلیت های بی نظیر گوشی های هوشمند امروزی است. اگر چه این کار ممکن است به باتری فشار وارد کند، اما کاهش زمان کلی شارژ می تواند این مسئله را حل و عمر باتری های موبایل را افزایش دهد. از شارژ شبانه گوشی خود بپرهیزید و سعی کنید گوشی را صبح هنگام به مدت 30 دقیقه به منبع شارژ وصل کنید.

سعی کنید شارژ باتری را در محدوده 25 تا 85 درصد نگه داشته و بهترین تعادل در عمق تخلیه شارژ را به دست آورید. از نگه داری گوشی در حال شارژ در نقاط گرم خودداری کرده و سعی کنید این کار را در محیطی خنک انجام دهید. تا جایی که ممکن است از به کارگیری شارژر گوشی های دیگر که با گوشی شما همخوانی ندارند، بپرهیزید.

 

خالی کردن کامل باتری موبایل و دردسرهای بی پایان آن

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *