دانستنی های فنی و کاربردی

در انتظار باتری موبایل آلومینیومی

در انتظار باتری موبایل آلومینیومی

آشنایی با انواع فناوری باتری موبایل

 

امروزه تقاضای کاربران به منظور ذخیره انرژی برق و نیز افزایش قابل توجه شارژ دوباره باتری موبایل زمینه ای را فراهم ساخته است که کاربران به دنبال جایگزین هایی مناسب و برخوردار از فناوری های پیشرفته برای باتری های کنونی باشند. جالب است بدانید که در همین راستا 6 نوع باتری موبایل متفاوت در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند. این نوع باتری ها را می توان آخرین فناوری های مطرح در بین نسل جدید باتری موبایل در نظر گرفت.

 

• باتری موبایل آلومینیومی

 

آخرین تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که باتری های آلومینیومی آغازگر انقلابی نوین در فناوری موبایل هستند. باتری های مذکور این قابلیت را دارند که در مدت زمانی کمتر از یک دقیقه شارژ شوند. باتری موبایل آلومینیوم- یون که یکی از جدیدترین فناوری های موجود در عرصه باتری می باشد، ضمن برخورداری از کارایی فوق العاده به دلیل دارا بودن این فلز در ساختار خود از عمری طولانی برخوردار بوده و سریعا شارژ می شوند.

جالب است بدانید که این دسته از باتری ها دارای سیکل 7500 مرتبه ای هستند. این عبارت بدین معنا است که باتری موبایل آلومینیومی پس از 7500 مرتبه تخلیه و شارژ کامل با کاهش ظرفیت مواجه می گردد. به منظور مقایسه بهتر می توان گفت که باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده در تلفن های همراه هوشمند و لپتاپ های امروزی نهایتا 1000 سیکل شارژی دوام می آورند.

اگرچه این دسته از باتری های آلومینیومی فاصله زیادی با تجاری شدن دارند، اما تمامی کاربران در انتظار آینده ای روشن با به کارگیری این باتری ها هستند.

لازم به ذکر است که ولتاژ باتری های مذکور به نسبت باتری های لیتیوم یونی کمتر می باشد. شنیده ها حاکی از آن است که ارتقای مواد مورد استفاده در کاتد این دسته از باتری ها می تواند زمینه ساز بهبود ولتاژ و دانسیته انرژی در آن ها گردد. فارغ از دو مسئله مذکور، باتری موبایل آلومینیومی با برخورداری از ویژگی هایی نظیر ارزان بودن الکترودها، ایمنی بالا، شارژ سریع، انعطاف پذیری زیاد و طول عمر بالا می تواند به یکی از پر طرفدارترین فناوری های آینده تبدیل گردد.

 

در انتظار باتری موبایل آلومینیومی

• باتری موبایل بر پایه نانو تیوب

 

فناوری های فعلی باتری موبایل که تحت عنوان فناوری لیتیوم یونی نامگذاری شده اند، در آینده ای نه چندان دور با محدودیت های گوناگونی رو به رو خواهند شد. بنابراین به منظور ارتقای آن ها باید چاره ای اندیشیده شود. به نظر می رسد که تغییر شیمیایی باتری ها بهترین روش برای ارتقای کیفی آن ها است. بدون شک تغییر در ساختار الکترودها با به کارگیری فناوری نانو موجب ایجاد انقلابی جدید در میان باتری های لیتیوم یونی می شود.

امروزه الکترودهای موجود در باتری ها را با استفاده از نانو تیوب ساخته و زمینه ای را فراهم کرده اند که سرعت شارژ باتری موبایل تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند. جالب است بدانید که باتری موبایل ساخته شده بر پایه این فناوری در مدت زمانی 2 دقیقه ای 70 درصد از ظرفیت شارژ خود را کامل می کنند!عده دیگری از محققان استفاده از سیلیکون را بر به کارگیری گرافیت در ساخت الکترودها ترجیح می دهند. برخی دیگر نیز در این رابطه از نانو تیوب های دی اکسید تیتانیوم استفاده می کنند. این نوع باتری ها نیز در حال تجاری شدن بوده و کمتر از دو سال آینده با بازار عرضه می گردند.

 

• باتری موبایل مبتنی بر گوگرد

 

گفتنی است که همواره تحقیقات زیادی در رابطه با افزایش میزان دوام باتری های موبایل دارای حجم همسان انجام می شود. محققان مواد شیمیایی گوناگونی را در این تحقیقات مورد استفاده قرار داده اند که یکی از مهم ترین آن ها گوگرد می باشد. باتری موبایل لیتیوم- سولفور با برخورداری از وزنی مشابه در مقایسه با باتری های لیتیوم یونی قادر به ذخیره سازی 5 برابر انرژی بیشتر می باشد.

پیش بینی های انجام شده حاکی از آن است که در زمان تجاری شدن این باتری ها دانسیته انرژی آن ها 2 برابر بیشتر از دانسیته انرژی باتری های لیتیوم یونی موجود خواهد بود. بدین ترتیب دوام این باتری ها در ساختار تجهیزات الکتریکی بیشتر و در حدود دو برابر می شود. استفاده از این نوع باتری موبایل در حال حاضر در صنعت خودرو سازی امکان پذیر بوده و توسعه آن ها به منظور استفاده در تلفن های همراه در سال های آینده ممکن خواهد شد.

در انتظار باتری موبایل آلومینیومی

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *