دانستنی های فنی و کاربردی

باورهای غلط در مورد باتری موبایل را کنار بگذارید!

باورهای غلط در مورد باتری موبایل را کنار بگذارید!

باورهای غلط در مورد باتری موبایل را کنار بگذارید!

 

در سال 2020 به سر می بریم، اما متاسفانه هنوز هم نگرانی هایی همچون از برق نکشیدن اتو، تخلیه نکردن باتری موبایل پیش از اتصال مجدد به منبع شارژ، شارژ شب هنگام باتری لپتاپ و … خاطر همه ما را می آزارد. سال های زیادی از عمرمان را با استرس این کارها سپری کردیم، بدون آن که بدانیم آیا این باورها درست هستند و یا تنها کابوسی برای سخت گذشتن روزهای ما بوده اند!

همان گونه که می دانید عقاید خاص و گاها خرافی در رابطه با شارژ باتری موبایل و نیز دیگر وسایل شارژی در میان مردم رواج یافته است. از آن جا که وسایل شارژی بخش هایی جدانشدنی از زندگی روزمره ما هستند، بنابراین توجه به این باورهای درست و یا نادرست به صورت ناخود آگاه پر رنگ شده است.

بنابراین ضروری دانستیم که شما را با عقاید نادرست درباره باتری موبایل آشنا کرده و زمینه ای را فراهم سازیم که بدون هیچ گونه ترس و نگرانی نسبت به شارژ نمودن باتری خود اقدام کنید.

 

آنچه که باید در مورد شارژ باتری موبایل بدانید!

 

– از شارژ شب تا صبح باتری موبایل بپرهیزید!

 

باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده در تلفن های همراه امروزی می توانند شرایطی را برای شما فراهم سازند که بدون نگرانی از خطر انفجار و اشتعال آن ها را در انتهای شب به شارژر وصل نموده و صبح به هنگام بیدار شدن از منبع شارژ جدا کنید. وجود مدارهای محافظتی در این نوع باتری موبایل موجب می شوند که فرآیند شارژ باتری پس از پر شدن آن متوقف گردد. بنابراین نیازی نیست که کاربران از آتش گرفتن و ترکیدن باتری موبایل خود در اثر شارژ بیش از حد بترسند.

آن چه که باید نگران آن باشید، داغ شدن بیش از حد باتری موبایل در این شرایط می باشد. در صورت نامناسب بودن تبادل دمایی میان دستگاه و محیط، دستگاه قادر به انتقال گرمای ایجاد شده نبوده و در نتیجه داغ می گردد. به یاد داشته باشید که داغی اصلی ترین دشمن باتری موبایل است. بنابراین تا حد امکان از شارژ شبانه باتری خود بپرهیزید.

 

باورهای غلط در مورد باتری موبایل را کنار بگذارید!

به منظور اقدام برای شارژ مجدد نیازی به تخلیه کامل باتری موبایل نیست!

 

جالب است بدانید که باتری های لیتیوم یونی مورد استفاده در ساختار تلفن های همراه امروزی دارای چرخه های شارژی بسیار محدودی هستند. برای مثال باتری های لیتیومی گوشی های آیفون 500 چرخه دارند. شاید این سوال ذهنتان را به خود درگیر کرده باشد که منظور از چرخه شارژ چیست؟ هر بار شارژ کامل از صفر تا صد را یک چرخه شارژ می نامند.

گفتنی است که اگر تلفن همراه خود را که دارای 90 درصد شارژ می باشد، به منبع شارژ وصل نمایید و پس از رسیدن به شارژ کامل از منبع جدا کنید، تنها یک دهم درصد از یک چرخه را استفاده نموده اید که این بسیار بهتر از صرف یک چرخه کامل می باشد. بنابراین در طول روز و هر زمان که نیازی به گوشی خود نداشتید، نسبت به شارژ باتری موبایل اقدام نموده و بدین ترتیب اتمام چرخه های شارژ آن را به تاخیر بیندازید. به اعتقاد متخصصان حوزه باتری موبایل شارژ بین 40 تا 80 درصد بهترین بهترین میزان شارژ برای باتری های موبایل می باشد.

 

– شارژر را در پریز به حال خود رها نکنید!

 

به شما حق می دهیم که شارژر را در پریز رها کنید و بدین ترتیب در زمان نیاز به آن ساعت ها مجبور نباشید به دنبالش بگردید! اما توصیه ما به دلیل نگرانی های امنیتی از بابت سلامتی شما است. در شارژ ماندن شارژر در پریز می تواند با ایجاد نوساناتی در جریان برق زمینه آتش سوزی را تشدید نماید. اگر چه احتمال وقوع این رخداد بسیار کم است، اما احتیاط شرط عقل است.

 

در صورتی که یکی از 4 شرایط زیر در خانه شما حکم فرما است، نکشیدن شارژر از پریز پس از اتمام شارژ باتری موبایل می تواند حادثه ساز باشد:

 

1) اگر منزل شما هیچ گونه سیستم حفاظتی در مقابل صاعقه نداشته و بدین ترتیب شرایط برای نوسانات جریان الکتریسیته فراهم می باشد و نیز برق شما به صورت مداوم قطع و وصل می گردد.

2) اگر در خانه حیواناتی خانگی دارید که آزادانه در محیط می گردند.

3) اگر همسایه های شما با مشکل نشت آب به درون منزل مواجه هستند.

4) اگر شارژر شما در حین اتصال به برق و حتی در زمانی که هیچ وسیله برقی به آن وصل نیست، داغ شده و صدا تولید می کند.

در چنین مواقعی شارژر را از پریز جدا نموده و در هنگام نیاز مجددا به پریز وصل نمایید. اما اگر در چنین شرایطی قرار ندارید، کشیدن شارژر از پریز چندان هم خطرناک و مسئله ساز نیست.

رعایت موارد فوق الذکر تاثیر بسیار زیادی بر افزایش طول عمر باتری موبایل و نیز عدم تخلیه زود هنگام آن دارد. اگر چه خراب شدن باتری های موبایل امری غیر قابل اجتناب است، اما با رعایت اصولی مواردی می توان آن را به تاخیر انداخت و برای مدتی از شر هزینه های هنگفت در امان ماند.

 

باورهای غلط در مورد باتری موبایل را کنار بگذارید!

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *