دانستنی های فنی و کاربردی

گفتگو با دکتر باتری در مورد باتری موبایل و نکات لازم برای افزایش عمر آن

گفتگو با دکتر باتری در مورد باتری موبایل و نکات لازم برای افزایش عمر آن

گفتگو با دکتر باتری در مورد افزایش عمر باتری موبایل

 

کوتاهی عمر باتری موبایل و تخلیه زود هنگام آن یکی از بزرگ ترین مشکلاتی است که امروزه کاربران زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. برخی افراد از این موضوع سوء استفاده نموده و به بیان نظرات عجیب و در عین حال غیر کارشناسانه ای می پردازند که هیچ پایه و اساس علمی برای آن ها وجود ندارد.

جالب است بدانید که نکات زیادی وجود دارند که به کارگیری آن ها از تخلیه سریع شارژ باتری موبایل جلوگیری کرده و عمر آن ها را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد. در ادامه با دکتر باتری همراه خواهیم شد تا به پر تکرارترین سوالات موجود در زمینه بایدها و نبایدهای شارژ باتری موبایل پاسخ دهند. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

مصاحبه با دکتر باتری در زمینه باتری موبایل

 

ما: سلام دکتر جان، وقت عالی متعالی! همان گونه که مستحضر هستید، پیش تر به وجود گمانه زنی هایی در مورد باتری موبایل و نحوه شارژ آن اشاره کردیم. حال از شما می خواهیم به سوالات موجود در این حوزه به روشنی پاسخ داده و به حدس و گمان ها پایان دهید.

دکتر باتری: سلام عزیزان، وقت شما هم بخیر و خوشی! بله؛ درست می فرمایید، امروزه باتری های موبایل و نحوه شارژ کردن آن ها به منظور برخورداری از عمری طولانی بسیار اهمیت یافته اند. آشنایی با بایدها و نبایدهای موجود در این زمینه بسیار مهم و در عین حال کارآمد است. بسیار خوشحال می شوم که بتوانم کاربران شما را در این زمینه یاری کنم!

 

گفتگو با دکتر باتری در مورد باتری موبایل و نکات لازم برای افزایش عمر آن

– سوال اول: دکتر باتری عزیز، علت اهمیت نحوه صحیح شارژ کردن باتری موبایل چیست؟

 

دکتر باتری:

 

پیش از این که به هر موضوع دیگری در رابطه با باتری موبایل بپردازیم، بهتر است با دلایل اهمیت شارژ صحیح باتری ها آشنا شویم. آیا تا به حال از خودتان پرسیده اید که منظور از شارژ صحیح باتری موبایل چیست؟

جالب است بدانید که باتری های مورد استفاده در تلفن های همراه هوشمند امروزی از دو نوع لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری می باشند. در حال حاضر این دسته از باتری ها مناسب ترین گزینه های موجود برای استفاده در ساختار گوشی ها و گجت های نیازمند به باتری شارژ شدنی می باشند. اگر چه باتری های نام برده بسیار کاربردی هستند، اما در عین حال با دارا بودن نقاط ضعف زیاد موجبات آزردگی خاطر کاربران را فراهم ساخته اند. آنچه بیش از این نقطه ضعف ها باعث ناراحتی کاربران شده است، عدم پیشرفت اساسی در این حیطه و پیدا نشدن راهکاری مناسب به منظور مقابله با مشکلات موجود می باشد.

بزرگ ترین نقاط ضعف باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری

افت تدریجی باتری موبایل لیتیوم یونی و لیتیوم پلیمری یکی از بزرگ ترین نقاط ضعف آن ها محسوب می شود. جالب است بدانید که این باتری ها در اثر قرارگیری در سیکل های متوالی شارژ مقداری از ظرفیت اولیه خود را از دست می دهند. اگر چه میزان افت ظرفیت در هر سیکل شارژ اندک است، اما با زیاد شدن سیکل های شارژ و رسیدن آن ها به بازه 400 الی 500 سیکل، باتری موبایل قسمت قابل توجهی از ظرفیت خود را از دست داده و ضعیف می شود و بدین ترتیب به دلیل کمبود شارژ از همراهی کاربر در شرایط گوناگون باز می ماند.

اگر چه وقوع این مشکل غیر قابل اجتناب بوده و دیر یا زود همه کاربران را درگیر می سازد، اما نحوه صحیح شارژ باتری موبایل و نیز توجه به نکات مفید و تاثیرگذار می تواند کیفیت عملکرد باتری را تا حد چشمگیری ارتقا داده و بر میزان عمر مفید آن بیفزاید.

ما: ممنون از پاسخگویی دقیق شما. به طرح سوال دوم خواهیم پرداخت.

 

– سوال دوم: دکتر جان؛ به نظر شما استفاده از شارژرهای سریع موجب آسیب رساندن به باتری موبایل می شود؟

 

دکتر باتری:

 

خوشبختانه پاسخ سوال شما منفی است. بسیاری از افراد بر این باورند که شارژرهای جدید امروزی با دارا بودن شدت جریان ، ولتاژ و توان بالا می توانند موجب آسیب رسانی به باتری موبایل شده و پس از گذشت مدتی آن را غیر قابل استفاده کنند. اما جالب است بدانید که این مسئله کاملا اشتباه و زاییده ذهن برخی کاربران می باشد. در صورتی که تلفن همراه شما مدارهای سخت افزاری لازم و کدنویسی های نرم افزاری مناسب به منظور سازگاری با این شرایط را دارا باشد، استفاده از فناوری شارژ سریع هیچ آسیبی به باتری آن نخواهد زد.

به یاد داشته باشید که استفاده از فست شارژری که توانی 15 واتی را به گوشی اعمال می کند، برای گوشی هایی که شارژر فابریک آن ها 5 واتی است، بسیار مضر و در عین حال مخرب می باشد. بنابراین از به کارگیری فست شارژرها برای شارژ کردن گوشی هایی که این قابلیت را پشتیبانی نمی کنند، بپرهیزید!

ما: پس اگر کاربران این اشتباه غیر قابل جبران را انجام دهند، باید به زودی منتظر خراب شدن باتری موبایل خود باشند؟!

دکتر باتری: بله، کاملا درست می فرمایید!

ما: ممنون از راهنمایی های کامل شما دکتر باتری عزیز! به طرح سوال سوم که یکی از پر تکرارترین سوالات از جانب کاربران می باشد، خواهیم پرداخت.

 

گفتگو با دکتر باتری در مورد باتری موبایل و نکات لازم برای افزایش عمر آن

– سوال سوم: آیا شارژ بی سیم موجب آسیب رسانی به باتری موبایل می گردد؟

 

بله، پاسخ سوال شما مثبت است. بر خلاف تکنولوژی شارژ سریع که در صورت سازگاری با تلفن همراه موجب خرابی باتری موبایل نمی شود، شارژ بی سیم می تواند آسیب های جبران ناپذیری به باتری وارد نماید. به همین دلیل بنده به کاربران توصیه می کنم که تا حد امکان از انجام این کار بپرهیزند.

استفاده از شارژرهای بی سیم زمینه ای را فراهم می سازد که بخش بزرگی از انرژی الکتریکی تولید و ساطع شده به وسیله پد شارژر هدر رفته و گوشی موفق به دریافت آن نشود. جالب است بدانید که در این روش تنها مقدار کمی از انرژی تولیدی صرف شارژ شدن باتری موبایل می شود. بدین ترتیب زمان شارژ تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده و زمینه داغ شدن باتری موبایل و در نتیجه کاهش عمر مفید آن تشدید می گردد.

ما: پس اینطور! کاربران عزیز به یاد داشته باشید که به کارگیری شارژرهای بی سیم می تواند در زمانی کوتاه پشیمانی شما را به دنبال داشته باشد. پس از انجام این کار بپرهیزید!

دکتر باتری عزیز از راهنمایی ها و پاسخگویی های شما بسیار سپاسگزاریم. ممنون که با ما همراه شدید!

 

 

با تشکر از زمانی که در دکترمگ گذراندید.

خوشحال می‌شویم تا شما هم در بحث های ما شرکت کنید و سوالات و نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

مطمئنا تمامی نظرات خوانده می‌شوند و توسط کارشناسان در اسرع وقت پاسخ داده خواهند شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *